فقط یک سیارک نبود که دایناسورها را منقرض کرد

همان زمانی که زمین با سیارکی که دایناسورها را از بین برد، در هم کوبیده شد، سنگ بزرگ و مخرب دیگری نیز به زمین برخورد کرد

برخورد سیارک شرایط وحشتناکی را ایجاد کرد که برای از بین بردن دایناسورها کافی بود - Canva

بر اساس یک پژوهش جدید، تقریبا همان زمانی که زمین با سیارکی که دایناسورها را از بین برد، در هم کوبیده شد، سنگ بزرگ و مخرب دیگری نیز به زمین برخورد کرد.

بر اساس یک پژوهش جدید، دانشمندان در نزدیکی سواحل گینه، گودال وسیعی را پیدا کرده‌اند که به نظر می‌رسد پس از برخورد یک شهاب به زمین ایجاد شده است؛ اصابتی که یک دهانه برخوردی به وجود آورد.

هنوز مشخص نیست که قدمت این دهانه چقدر است و دانشمندان هنوز به طور قطعی علت آن را تایید نکرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد [این دهانه] حدود ۶۶ میلیون سال پیش شکل گرفته باشد؛ یعنی درست قبل یا بعد از چیکسولوب (Chicxulub)؛ دهانه‌ای که پس از برخورد یک سیارک به ابعاد چندین کیلومتر به زمین در خلیج مکزیک ایجاد شد و شرایط وحشتناکی را ایجاد کرد که برای از بین بردن دایناسورها کافی بود.

به نظر می‌رسد این دهانه جدید که «نادیر» (Nadir) نام دارد، از عاملی ناشی شده که به نوبه خود نسبتا مخرب بوده است.

به نظر می‌رسد که سیارکی به قطر ۴۰۰ متر به تشکیل این دهانه منجر شده است. برخورد آن با زمین هزار برابر بیشتر از فوران آتشفشانی اخیر تونگا (Tonga)، یعنی معادل پنج هزار مگاتن تی‌ان‌تی، انرژی آزاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر چیزی که در آن نزدیکی [محل برخورد] بود، یک شیء خورشید‌مانند در حال سوختن را می‌دید که به سمت [زمین] حرکت می‌کرد. در ادامه، بادی مرگبار آن‌ها را نابود کرد؛ قبل از آنکه امواجی با سرعت حدودا یک هزار و ۴۴۸ کیلومتر بر ساعت، آنان را در هم بکوبد. 

زمانی که ویرانی‌ها به پایان رسید، دهانه «نادیر» روی زمین شکل گرفت که اویسدن نیکلسون، زمین‌شناس، آن را تقریبا به‌طور تصادفی و هنگام بررسی داده‌ها کشف کرد. دانشمندان هنوز نمی‌توانند تایید کنند که علت آن یک برخورد [شهاب‌سنگی] بوده- تنها راه برای این کار، حفاری و جست‌وجوی سرنخ‌هایی در زمین است؛ اما این محتمل‌ترین توضیح است.

اگر یک سیارک این دهانه را ایجاد کرده باشد، در این صورت، میزان تاثیرگذاری آن کمتر از آن سیارکی بود که دایناسورها را از بین برد- چرا که همان یک برخورد کافی بود تا دورانی از شرایط جهنمی را به کل جهان تحمیل کند. اما برخوردهای متعدد هم‌زمان وقتی که همه با هم [در یک زمان] جمع شوند، به طور ضمنی به این معنی است که زندگی روی زمین از آنچه قبلا تصور می‌کردیم، هم دشوارتر بوده است.

علاوه بر این، دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این دو سیارک در واقع ممکن است با هم مرتبط باشند. اگرچه احتمال دارد هم‌زمانی برخوردها تصادفی باشد؛ با این حال ممکن است هر دو آن‌ها از یک سیارک مادر آمده باشند.

گزارش این کشف در مقاله جدیدی با عنوان «دهانه نادیر در سواحل غرب آفریقا: گزینه احتمالی برای ساختار برخوردی کرتاسه- پالئوژن» در «ساینس ادونسز» (Science Advances) منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از علوم