برکناری مدیرکل اطلاعات چهارمحال و بختیاری دو روز پس از اعتراض مردم شهرکرد به بی‌آبی

نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اعتراض مردم شهرکرد، در چند نقطه شهر اقدام به حمله و سرکوب مردم کردند

دو روز پس از آنکه مردم شهرکرد در اعتراض به بی‌آبی به خیابان آمده و شعار «مرگ بر رئیسی» سر دادند، مدیرکل اطلاعات استان چهارمحال و بختیاری از سمت خود برکنار شد.

برکناری مدیرکل اطلاعات استان چهارمحال و بختیاری پس از سفر اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، به شهرکرد و به فاصله کوتاهی پس از آن انجام شد که مردم این شهر روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، پس از تحمل چند روز قطع آب آشامیدنی، به خیابان‌ آمدند و با تجمع مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری شعارهایی چون «مرگ بر رئیسی» سر دادند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت رئیسی، روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، در سفر به شهرکرد پس از دیدار با نماینده علی خامنه‌ای در چهارمحال و بختیاری و شمار دیگری از مقام‌های استانی، در جلسه «شورای تامین» این استان شرکت کرد و در همین جلسه خبر برکناری مدیرکل اطلاعات این استان اعلام شد.

در جمهوری اسلامی اسامی معاونان، مدیران کل وزارت اطلاعات و مدیران کل اطلاعات استان‌ها اعلام نمی‌شود و فقط سمت آن‌ها در رسانه‌ها ذکر می‌شود و تنها در موارد معدودی اسامی معمولا مستعار این مقام‌ها بیان می‌شود.

استان چهارمحال و بختیاری که اکنون با بحران بی‌آبی مواجه است، مرتفع‌ترین استان ایران و یکی از استان‌های پرآب و سرچشمه رودخانه‌های مهم و سرچشمه دو رود کارون و زاینده‌رود و بخشی از رود دز است.

اجرای طرح‌های انتقال آب که بارها مورد اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و همچنین کاهش بارندگی، در میانه سوءمدیریت مقام‌های حکومتی از چند سال پیش، رمق رودخانه‌ها و چشمه‌های چهارمحال و بختیاری را گرفته و این استان را با بحران بی‌آبی مواجه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحران بی‌آبی اخیر در مرکز شهرکرد و چند شهر دیگر استان چهارمحال و بختیاری نیز پس از خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار تامین آب آشامیدنی رخ داد و احمدرضا محمدی، مدیر عامل آبفای چهارمحال و بختیاری، گفت که دلیل آن «کدورت آب چشمه کوهرنگ» بر اثر وقوع سیل اخیر است.

مقام‌های مسئول چه در سطح استان و چه در سطح کشور، وعده‌های مختلفی برای رفع این بحران به مردم این استان دادند از جمله یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در دولت ابراهیم رئیسی، اعلام کرد: «در پی جایگزینی سهم چشمه کوهرنگ هستیم تا بتوان این میزان آب را که بیش از ۵۰ درصد آب شهرکرد را تامین می‌کرد با سامانه‌های اضطراری جایگزین کرد.»

اعتضاد مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، نیز همان روز وعده داد که طی ۲۴ ساعت با ورود همه تصفیه‌خانه‌ها به مدار، بحران آب شهرکرد رفع خواهد شد.

پس از عملی نشدن این وعده‌ها و در حالی که مردم شهرکرد بیش از ۹ روز با قطع آب شهری مواجه بودند، روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد به خیابان آمدند.

در جریان اعتراض به بی‌آبی، مردم شهرکرد شعارهایی چون «مرگ بر رئیسی»، «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون»، «زاده سرچشمه‌ایم، تشنه‌ایم، تشنه‌ایم»، «چهارمحالی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «استاندار حیا کن، صندلی رو رها کن»، سر دادند.

نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اعتراض مردم شهرکرد، در چند نقطه شهر اقدام به حمله و سرکوب مردم کردند، اما معترضان در پاسخ خطاب به این نیروها شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در جریان اعتراض‌های شهرهای مختلف ایران با بازداشت‌های گسترده و اعمال فشار بر فعالان مدنی و کنشگران شناخته‌شده، بخشی از عملیات سرکوب اعتراض‌ها را بر عهده دارند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، در سفر خود به شهرکرد، دلیل برکناری مدیرکل اطلاعات استان چهارمحال و بختیاری را اعلام نکرد، اما گفت با دستور رهبر جمهوری اسلامی، وحدت و انسجام کامل اطلاعاتی بین نهاد‌های امنیتی و نیروهای نظامی و انتظامی ایجاد شده است.

وزیر اطلاعات دولت رئیسی با اشاره ضمنی به سرکوب اعتراض‌ها در مناطق مختلف ایران، گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و قضایی همه ترفند‌های دشمنان برای توطئه‌چینی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را در صحنه ناکام کرده‌اند.»