دیدار سه‌جانبه گوترش، زلنسکی و اردوغان

آینده جنگ اوکراین، صادرات غلات و همچنین ایمنی نیروگاه اتمی زاپوریژیا سه موضوعی بود که در جلسه روز پنجشنبه در موردشان صحبت شد

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه راهی بندر اودسا می‌شود -- HANDOUT / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه، ۱۸ اوت ۲۰۲۲، در جلسه‌ای مشترک با روسای جمهوری اوکراین و ترکیه شرکت کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این مورد، موضوع گفتگوهای گوترش با ولودیمر زلنسکی و رجب طیب اردوغان، درباره آینده جنگ اوکراین، صادرات غلات و همچنین ایمنی نیروگاه اتمی زاپوریژیا بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت شرکت اردوغان در جلسه مذکور که در شهر لویو، واقع در غرب اوکراین و نزدیک به مرز لهستان، برگزار شد نخستین حضور رئیس جمهوری ترکیه در خاک اوکراین پس از آغاز حمله روسیه به این کشور به‌حساب می‌آید. دولت ترکیه می‌گوید حضور اردوغان در این جلسه به‌منظور تلاش برای پایان دادن به جنگ اوکراین «از طریق مجاری دیپلماتیک» است در عین‌حال که این کشور در پی آن است تا روابط آنکارا و کی‌یف را مورد بررسی قرار دهد.

با آنکه ترکیه از اعضای پیمان ناتو است اما همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین سیاستی میانه در مورد تخاصم میان این دو کشور اتخاذ کرد. اردوغان پیش‌تر و در روز جمعه، ۵ اوت ۲۰۲۲، به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، رفت و درباره این ملاقات به رسانه‌ها چنین گفت:«ملاقات ما یک صفحه بسیار متفاوت را در مناسبات ترکیه و روسیه باز می‌کند.»

با این‌حال آسوشیتدپرس در مورد جلسه مشترک میان گوترش، زلنسکی و اردوغان نوشت، در این جلسه موافقت شد تا ترکیه در روند بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده اوکراین در جنگ اخیر، از جمله جاده‌ها و پل‌های این کشور، مشارکت داشته باشد.

از سوی دیگر زلنسکی نیز از دبیرکل سازمان ملل خواست تا دولت او را به‌منظور آزاد کردن سربازها و پزشک‌های اسیر شده در جنگ اوکراین کمک کند.

آنچنان که پیش از این نیز اشاره شد یکی از موضوعات مورد گفتگوی این جلسه، بررسی وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا بود. دولت اوکراین مدعی است آتش‌بار نیروهای نظامی روسیه در این پایگاه اتمی مستقر شده است و روس‌ها این منطقه را انتخاب کرده‌اند چون می‌دانند نیروهای نظامی اوکراین در پاسخ به حمله‌های صورت گرفته از این نیروگاه اتمی با احتیاط برخورد خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی در اظهارات روز چهارشنبه‌اش گفت، تنها «شفافیت» و «نظارت نهادهای بین‌المللی»، مثل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند از وقوع یک فاجعه اتمی در این منطقه جلوگیری کرده و امنیت هسته‌ای را حفظ کند.

در پیوند با آخرین تحولات مربوط به نبردهای جنگ اوکراین می‌توان به انفجارهای دو هفته اخیر در شبه‌جزیره کریمه اشاره کرد که ضرباتی اساسی به پایگاه‌های نظامی روسیه در این منطقه وارد کرده است؛ انفجارهایی که مقام‌های دولت اوکراین به‌صورت ضمنی مسئولیت آنها را پذیرفته‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، ۱۷ اوت ۲۰۲۲، از قول یکی از مقام‌های اوکراین، که تمایلی به افشای نامش ندارد، نوشت دولت زلنسکی با انتشار گزارشی محرمانه، مسئولیت انفجارهای اخیر در کریمه را پذیرفته است. بر پایه اظهارات این فرد، دولت اوکراین انفجارهای رخ داده در پایگاه هوایی ساکی در روز سه‌شنبه، ۹ اوت ۲۰۲۲، را حمله‌هایی سخت به زیرساخت‌های نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه می‌داند و مدعی است حمله‌های بعدی، که ۱۶ اوت رخ داد، نشان می‌دهد نیروهای نظامی اوکراین می‌توانند پایگاه‌های روسیه در کریمه را به‌شکلی نظام‌مند هدف قرار دهند.

در این زمینه می‌توان به یکی از اظهارات اخیر زلنسکی نیز اشاره کرد. رئیس جمهوری اوکراین، پس از وقوع این انفجارها در یکی از سخنرانی‌هایش گفت:«جنگ با کریمه شروع شد و باید با کریمه به‌پایان برسد.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الصاق کرد و از آن تاریخ به بعد حضور نظامی‌اش در کریمه را افزایش داد. از این‌رو این شبه‌جزیره مسیر اصلی تدارکات نیروهای ارتش روسیه در مناطق جنوب اوکراین به‌حساب می‌آید. به همین دلیل غالب ناظران جنگ اوکراین بر این باورند که حمله‌های اخیر به پایگاه‌های روسیه در کریمه می‌تواند مسیر و پویایی نبردهای جنگ اوکراین را تغییر دهد و در عین‌حال نشان‌دهنده نادیده گرفتن هشدارهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مورد حمله به این منطقه باشد که برای او اهمیت راهبردی و نمادین بسیار بالایی دارد.

بیشتر از جهان