ناسا موشک غول‌پیکر «مون» را برای اولین پرواز آماده می‌کند

آژانس فضایی آمریکا در پروژه «آرتمیس» قصد دارد فضانوردان را به ماه بفرستد

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در حال آماده‌سازی موشک غول‌پیکر جدید خود به نام «مون» [ماه] است تا آن را برای اولین پرواز آماده کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سیستم پرتاب فضایی «اس‌ال‌اس» (SLS) که قرار است موشک با آن فرستاده شود، به مرکز فضایی «کندی» (Kennedy Space Center) در فلوریدا منتقل ‌می‌شود تا در تاریخ ۲۹ اوت این ماموریت را انجام دهد.

سیستم پرتاب فضایی اواخر عصر سه‌شنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) از ساختمان مونتاژ خود در کندی حرکت کرد اما با سرعتی حدود یک کیلومتر در ساعت و ممکن است هشت تا ۱۰ ساعت طول بکشد تا سفر ۶.۷ کیلومتری خود را به پایان برساند.

این پرواز اولین سفر آزمایشی «مون» است و بدون خدمه انجام می‌شود اما در ماموریت‌های آینده، فضانوردان را برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال گذشته، به سطح ماه می‌فرستند.

پس از رسیدن موشک به سکوی پرواز، مهندسان حدود یک هفته و نیم فرصت خواهند داشت تا آن را برای پرواز آماده کنند. سه فرصت پرتاب احتمالی در پایان ماه وجود دارد که از دوشنبه ۲۹ اوت شروع می‌شود. اگر مشکلات فنی یا آب‌وهوای نامناسب مانع از پرتاب موشک از زمین در این تاریخ شود، می‌توان در روز جمعه، دوم سپتامبر، هم آن را امتحان کرد و یک فرصت دیگر نیز در روز دوشنبه، ۵ سپتامبر، وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرواز موشک غول‌پیکر «مون» لحظه‌ای کلیدی برای ناسا محسوب می‌شود. این سازمان بازگشت به ماه را راهی برای آمادگی به مریخ فرستادن فضانوردان در دهه ۲۰۳۰ یا کمی پس از آن می‌داند.

ناسا که در ماه دسامبر، نیم‌قرن شدن پرواز «آپولو ۱۷» به عنوان آخرین فرود انسان بر ماه را جشن می‌گیرد، قول داده است که با برنامه جدید «آرتمیس» خود و با استفاده از فناوری مناسب دوران مدرن به ماه بازگردد. (در افسانه‌های یونان، آرتمیس خواهر دوقلوی آپولو، خدای یونانی و الهه ماه بود)

نیروی رانش از روی سکوی سیستم پرتاب فضایی ۱۵ درصد بیشتر از راکت‌های آپولو خواهد بود. این قدرت اضافی نه تنها به این وسیله نقلیه اجازه می‌دهد فضانوردان را به فراسوی زمین بفرستد، بلکه تجهیزات و محموله‌های زیادی را نیز ارسال کند تا خدمه با استفاده از آن‌ها بتوانند برای مدت طولانی در فضا بمانند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، در این زمینه اعلام کرد: «به همه کسانی که به ماه نگاه می‌کنند و رویای قدم گذاشتن دوباره بشر در سطح ماه را دارند، می‌گوییم که ما اینجاییم! ما به ماه برمی‌گردیم. این سفر، با آرتمیس ۱ آغاز می‌شود.»

او افزود: «اولین پرتاب خدمه با آرتمیس ۲ انجام می‌شود که برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. ما امیدواریم که اولین فرود انسان در ماه با آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ اتفاق بیفتد.»

ناسا وعده داد که در سومین ماموریت، اولین زن نیز بر سطح ماه قدم بگذارد.

ارزیابی اخیر برنامه‌های ناسا نشان می‌دهد که اجرای هر کدام از چهار ماموریت اول سیستم پرتاب فضایی بیش از چهار میلیارد دلار هزینه دارد.

هم‌زمان با ناسا، ایلان ماسک نیز در حال آماده‌سازی یک وسیله نقلیه (حتی بزرگ‌تر از موشک ناسا) در مرکز تحقیق و توسعه خود در تگزاس است. او موشک غول‌پیکر خود را «استارشیپ» Starship نامگذاری و ادعا کرده است که این موشک در ماموریت‌های آتی آرتمیس برای فرود آوردن فضانوردان بر سطح ماه نقش خواهد داشت.

بیشتر از تکنولوژی