آمریکا یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد

پرتاب این موشک به‌دلیل تشدید تنش با چین بر سر مسئله تایوان به تعویق افتاده بود

«این آزمایش، آمادگی و توان نیروهای هسته‌ای آمریکا را نشان می‌دهد و با هدف بازدارندگی انجام می‌شود»‌ـ CLAYTON WEAR / AFP

با توجه به تنش‌هایی که جهان در پی رقابت تسلیحاتی شاهد آن است، قدرت‌های بزرگ شروع به بازنگری در توانایی‌های نظامی پیشرفته خود کرده‌اند.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد)، از آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما به نام «مینتمن ۳» (Minuteman 3) خبر داد. پرتاب این موشک پیش از این برای جلوگیری از تشدید تنش با چین بر سر مسئله بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان به تعویق افتاده بود.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است، «این آزمایش، آمادگی و توان نیروهای هسته‌ای آمریکا را نشان می‌دهد و با هدف بازدارندگی انجام می‌شود».

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها میان چین و آمریکا بر سر بحران تایوان، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که آمریکا، کره جنوبی و ژاپن هفته گذشته در تمرین آموزشی هشدار موشکی، جست‌وجو و ردیابی موشک‌های بالستیک در سواحل هاوایی شرکت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش‌ها از ۸ تا ۱۴ اوت برگزار شد و تعهد سه کشور برای پاسخ به چالش‌های ایجادشده از طرف کره شمالی را نشان داد. همچنین تاکید شد که این رزمایش برای حفاظت از امنیت مشترک و تقویت نظم بین‌المللی انجام شده است.

روز دوشنبه، ارتش چین نیز هم‌زمان با بازدید گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا از تایوان و دیدار با مقام‌های ارشد تایپه، از انجام تمرین‌های نظامی بیشتری در نزدیکی این جزیره خبر داد.

فرماندهی منطقه شرقی ارتش چین که مسئولیت منطقه مجاور تایوان را بر عهده دارد، اعلام کرد که گشت‌های آمادگی رزمی مشترک و تمرین‌های رزمی زمینی و دریایی را در اطراف تایوان سازماندهی کرده است.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سفر اخیر نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، خشم چین را برانگیخت و باعث شد که پکن با برگزاری یک رزمایش نظامی چند روزه و استقرار کشتی نظامی و هواپیماهای جنگی و سایر تجهیزات در اطراف این جزیره خودگران، واکنش نشان دهد. دولت چین همچنین در واکنش به این سفر، تعامل با آمریکا را کاهش داده و برخی از برنامه‌های دو کشور، از جمله برنامه مشترکشان در حوزه مقابله با تغییرهای زیست‌محیطی، را به‌ حالت تعلیق درآورده است.

جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۸ اوت، در این زمینه اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان انتخاب شخصی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا بوده است. او همچنین افزود که در مورد واکنش‌های دولت چین نگران نیست و گمان می‌کند که چینی‌ها اقدامی فراتر از آنچه تاکنون کرده‌اند، صورت نمی‌دهند.

بیشتر از جهان