کووید؛ واکسن یادآوری سویه‌های جدید اومیکرون پاییز ارائه می‌شود

بریتانیا اولین کشوری است که استفاده از واکسن موسوم به دوظرفیتی را هم‌زمان با آمادگی برای زمستان تایید می‌کند

مهم است که در پاییز امسال، همه افراد واجد شرایط هر واکسنی را که ارائه می‌شود، به عنوان واکسن یادآور تزریق کنند - AFP

یک واکسن تازه تاییدشده کووید که در برابر ویروس اصلی ووهان و سویه اومیکرون مصونیت ایجاد می‌کند، قرار است در هفته‌های آینده به عنوان بخشی از برنامه [واکسن] یادآور (تقویتی) پاییزه بریتانیا ارائه شود.

بریتانیا اولین کشور در جهان است که استفاده از واکسن موسوم به دوظرفیتی را که شرکت مدرنا ساخته و با نام «اومیکرون/اسپایکوکس دوظرفیتی اصلی» (Spikevax bivalent Original/Omicron) شناخته می‌شود، برای افراد بالای ۱۸ سال تایید کرده است.

با توصیه کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی «جی‌سی‌وی‌آی» (JCVI)، این واکسن یادآور که در برابر ویروس اومیکرون بی‌ای.۱ (BA.1)‌ و ویروس اصلی ۲۰۲۰ واکنش ایمنی پرقدرتی ایجاد می‌کند، پیش از زمستان به میلیون‌ها فرد بالای ۵۰ سال ارائه می‌شود.

قرار است تعدادی واکسن اضافی شامل واکسن‌های اصلی فایزر و مدرنا که در مدت همه‌گیری با اطمینان به ده‌ها میلیون بریتانیایی تزریق شدند و همچنین واکسن نواوکس (Novavax)، برای برنامه پاییزه استفاده شوند.

پروفسور وی شن لیم، رئیس مصون‌‌سازی کووید-۱۹ در جی‌سی‌وی‌آی گفت: «همه واکسن‌های تقویت‌کننده موجود در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ مصونیت بسیار خوبی ارائه می‌دهند. جی‌سی‌وی‌آی با ادامه توسعه و تایید واکسن‌های بیشتر، مزایای استفاده از آن‌ها در برنامه بریتانیا را در نظر خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این مهم است که در پاییز امسال، همه افراد واجد شرایط هر واکسنی را که ارائه می‌شود، به عنوان واکسن یادآور تزریق کنند. این امر در زمانی که داریم به فصل زمستان وارد می‌شویم، از شما در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ بیشتر محافظت می‌کند.»

سازمان ملی تنظیم مقررات دارویی بریتانیا «ام‌اچ‌آرآی» (MHRA) روز دوشنبه به واکسن اسپایکوکس چراغ سبز نشان داد. این سازمان اعلام کرد که تصمیمش بر اساس داده‌های کارآزمایی بالینی بوده که نشان داده دوز یادآور در برابر اومیکرون و همچنین ویروس اصلی ظاهرشده در سال ۲۰۱۹ در ووهان «واکنش ایمنی قوی» ایجاد می‌کند.

مدرنا در ماه ژوئن اعلام کرد که داده‌های کارآزمایی نشان داد وقتی واکسن تطبیق‌‌داده‌شده با این سویه به عنوان دوز چهارم تجویز می‌شود، پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس علیه اومیکرون را هشت برابر افزایش می‌دهد.

ام‌اچ‌آرآی همچنین به یک تجزیه و تحلیل اکتشافی اشاره کرد که در آن مشخص شد واکسن در برابر شاخه‌های غالب اومیکرون یعنی بی‌ای.۴ (BA.4) و بی‌ای.۵ (BA.5) واکنش ایمنی خوبی ایجاد می‌کند. این سازمان افزود که در مورد ایمنی این فرمول جدید هیچ نگرانی جدی شناسایی نشده است.

در اوایل تابستان امسال، یک مقام بهداشتی اعلام کرد که همه افراد ۵۰ سال به بالا باید یک دوز واکسن یادآور کووید-۱۹ و آنفلوانزا تزریق کنند.

بنا بر گزارش سازمان امنیت بهداشت بریتانیا، تقریبا ۲۹ میلیون بریتانیایی افراد بالای ۷۵ سال و آسیب‌پذیرترین افراد واجد شرایط خواهند بود و انتظار می‌رود که از ماه سپتامبر، دوزهای خود را تزریق کنند.

طبق رهنمودهای کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، همه کارکنان خط مقدم سلامت و مراقبت‌های اجتماعی و همچنین افراد پنج تا ۴۹ ساله که از نظر بالینی در معرض خطرند از جمله زنان باردار و نزدیکان افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، یک دوز واکسن یادآور دیگر تزریق خواهند کرد.

برای افراد ۷۵ سال به بالا که پیش‌تر یک واکسن یادآور بهاره تزریق کرده‌اند، این پنجمین دوز خواهد بود. برای افراد بالای ۵۰ سال، این نوبت چهارم است.

جی‌سی‌وی‌آی اعلام کرد که استفاده از هر واکسن اضافی را که برای هدف قرار دادن انواع مختلف ویروس کووید از نو طراحی شده‌اند، بررسی خواهد کرد.

سازمان خدمات ملی سلامت انگلستان «ان‌اچ‌اس» (NHS) قرار است جزئیات مربوط به چگونگی و زمان دسترسی افراد واجد شرایط به واکسن یادآور پاییزه در زمان مناسب را تایید کند.

دکتر مری رمزی، رئیس مصون‌سازی در سازمان امنیت بهداشت بریتانیا، «یوکی‌اچ‌اس‌ای» (UKHSA)، گفت: «اگرچه در حال حاضر موارد ابتلا به کووید-۱۹ نسبتا کم است، انتظار داریم که این ویروس در ماه‌های زمستان به طورگسترده‌تری در گردش باشد.»

«واکسن یادآور به افرادی که در معرض خطر بالاتر بیماری شدیدند، ارائه می‌شود و شما با تزریق واکسن یادآور در پاییز امسال، مصونیت خود را قبل از ماه‌های زمستان، یعنی وقتی که ویروس‌های تنفسی معمولا در اوج خودند، افزایش می‌دهید.»

© The Independent