«لانگیا»؛ ویروس جدیدی که در چین کشف‌ شده است

این ویروس جدید تاکنون ۳۵ نفر را مبتلا کرده اما بیماری هیچ‌کدام شدید نبوده است

تایپه تایمز گزارش داد که این ویروس هنوز از انسان به انسان سرایت نکرده است- STR / AFP

کمتر از سه سال پس از کشف ویروس کووید-۱۹، دانشمندان چینی می‌گویند ویروسی جدید را کشف کرده‌اند که احتمال دارد برای انسان کشنده باشد.

تاکنون به نظر نمی‌رسد که ویروس لانگیا هنیپا (Langya Henipavirus) معروف به «لانگیا» (Langya) به اندازه کووید کشنده باشد یا به همان سرعت پخش شود. بر اساس داده‌های مرکز کنترل بیماری‌های تایوان سی‌دی‌سی (CDC)، با اینکه این ویروس تاکنون ۳۵ نفر را آلوده کرده، هیچ‌‌‌کس به‌ طور جدی بیمار نشده یا فوت نکرده است.

ویروس کجا کشف شد؟

این ویروس در استان‌های شاندونگ و هنان چین شناسایی شد.

اولین اشاره‌ به این ویروس جدید، هفته گذشته در مطالعه‌ای با عنوان «ویروس هنیپای زئونوز (بیماری‌های مشترک حیوانات و انسان) در بیماران تب‌دار در چین» در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد و شامل داده‌های مربوط به بیماری‌ها در چین بود. ۱۲ پژوهشگر مختلف مستقر در چین، سنگاپور و استرالیا در این مقاله مشارکت داشتند.

نشانه‌های این ویروس چیست؟

بیشتر بیماران مبتلا به این ویروس طیفی از نشانه‌های شبه‌آنفلوانزا از جمله تب، خستگی، سرفه، سردرد، درد عضلانی، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ را دارند. خستگی شایع‌ترین نشانه بود؛ اگرچه این ویروس با کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون در بیماران آلوده و همچنین نارسایی کبد و کاهش عملکرد کلیه مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ۳۵ نفری که مشخص شد به این ویروس مبتلا شده‌اند، ۹ نفر فاقد علامت بودند.

ویروس چگونه پخش می‌شود؟

دانشمندان بر این باورند که این ویروس زئونوز [بیماری مشترک انسان و جانوران] است و از حیوانات به انسان منتقل می‌شود. آزمایش حشره‌خوار [نوعی موش کور-Shrew] برای این ویروس مثبت و در بالاترین سطح بود؛ در حالی که در سگ‌ها و بزها، به میزان پایین‌تری مثبت بود.

تایپه تایمز گزارش داد که این ویروس هنوز از انسان به انسان سرایت نکرده است؛ اگرچه مقام‌های مرکز کنترل بیماری‌های تایوان هشدار دادند که در صورت شیوع این بیماری، این گزارش ممکن است تغییر کند. پژوهشگران هنوز برای شناسایی بهتر منشا این ویروس و چگونگی انتشار آن در حال کارند؛ اگر چه در حال حاضر، اعتقاد بر این است که بین افرادی که به ویروس مبتلا شده‌اند، هیچ سابقه تماس مشترکی وجود ندارد و آن‌ها افراد نزدیک مانند اعضای خانواده را آلوده نکرده‌اند.

چوانگ جن-هسیانگ، معاون مدیر مرکز کنترل بیماری‌های تایوان، روز یکشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که این مرکز در حال کار برای ایجاد یک آزمایش اسید نوکلئیک برای بررسی و تعیین توالی این ویروس است و با شورای کشاورزی چین هم همکاری می‌کند تا مشخص شود آیا ویروس‌های دیگری هم در گونه‌های بومی استان‌های شاندونگ و هنان پیدا می‌شوند یا نه.

به نظر می‌رسد ظهور ویروس جدیدی در [گروه] ویروس هنیپا دلیل نگرانی در مورد پرونده دو ویروس هنیپای دیگر به نام‌های هندرا (Hendra) و نیپا (Nipah) باشد که هر دو می‌توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند و میزان مرگ‌ومیر هر دو بالا است. برای اسب‌ها یک واکسن هندرا وجود دارد اما برای انسان هیچ واکسنی علیه هیچ یک از ویروس‌های هنیپا وجود ندارد. این ویروس‌ها از خانواده ویروس‌های تک رشته‌ای آر‌ان‌ای (RNA) پارامیکسوویرید (Paramyxoviridae) محسوب می‌شوند.

© The Independent