علائم کرونای طولانی‌مدت می‌تواند تا چهار ماه پس از ابتلا ادامه یابد

مطالعه صدها نفر از مبتلایان به ویروس کرونا عوارض جانبی اصلی پس از گذشت ماه‌ها از اولین جواب آزمایش مثبت را آشکار کرد

شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط حدود ۱۲۵ روز پس از مثبت اعلام شدن جواب آزمایش خود در این مطالعه شرکت کردند- CHANDAN KHANNA / AFP

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد مبتلایان به کووید به‌طور متوسط چهار ماه پس از ابتلا به ویروس هنوز درگیری با علائم عمومی این بیماری را گزارش می‌کنند.

۲۰۰ بیمار برای بررسی اثرات طولانی‌مدت بیماری در مطالعه گروهی آینده‌نگری عصبی و مولکولی کووید-۱۹ در جورجیا یا کونگا (CONGA) ثبت نام کردند.

خستگی و سردرد دو علامتی‌اند که اکثر شرکت‌کنندگان حدود چهار ماه پس از اولین جواب آزمایش مثبتشان گزارش کردند.

دردهای عضلانی، سرفه، تغییرات در بویایی و چشایی، تب‌ولرز و گرفتگی بینی، بیشترین علائم گزارش‌شده بعدی‌اند.

پژوهشگران بخش تحقیق‌های دانشکده پزشکی جورجیا (ام‌سی‌جی-MCG) در ساینس‌دایرکت (ScienceDirect) نوشتند: «نتایج به دست‌آمده در تایید شواهد فزاینده‌ مبنی بر وجود علائم مزمن اعصاب و روان به‌دنبال ابتلا به عفونت‌های کووید-۱۹ است».

دکتر الیزابت روتکوفسکی، متخصص مغز و اعصاب ام‌سی‌جی و نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: «علائم زیادی وجود دارد که اوایل همه‌گیری نمی‌دانستیم چه تصوری از آن‌ها داشته باشیم، اما اکنون مشخص شده که سندرمی به نام سندرم کووید طولانی‌مدت وجود دارد که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط حدود ۱۲۵ روز پس از مثبت اعلام شدن جواب آزمایش خود در این مطالعه شرکت کردند.

کونگا اوایل شیوع این همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) در ام‌سی‌جی تاسیس شد تا شدت و طول عمر مشکلات عصبی مربوطه را بررسی کند و ثبت‌نام شرکت‌کنندگان را در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) با هدف نهایی جذب ۵۰۰ نفر طی پنج سال آغاز کرد.

حدود ۸۰ درصد از۲۰۰ شرکت‌کننده اولیه گفتند علائم عصبی دارند که شایع‌ترین آن خستگی بود که ۶۸.۵ درصد از آن‌ها به آن مبتلا بودند و سردرد با فاصله کم عارضه بعدی بود که ۶۶.۵ درصد آن‌ها داشتند.

کمی بیش از نیمی از آن‌ها تغییراتی را در بویایی (۵۴.۵ درصد) و چشایی (۵۴ درصد) گزارش کردند و تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان (۴۷ درصد) دچار اختلال شناختی خفیف بودند، ۳۰ درصد دچار اختلال واژگانی و ۳۲ درصد دچار اختلال حافظه فعال بودند.

۲۱ درصد گیجی و سردرگمی را گزارش کردند و علاوه بر مبارزه‌ با کووید-۱۹، فشار خون بالا شایع‌ترین وضعیت پزشکی گزارش‌شده از طرف شرکت‌کنندگان بود.

هیچ شرکت‌کننده‌ای سکته مغزی، ضعف یا ناتوانی در کنترل عضلات مرتبط با صحبت کردن گزارش نکرد، و مشکلات هماهنگی حرکتی جزء علائم کمتر گزارش‌شده بود.

© The Independent