وزیر کشور: وجود «افسردگی در جامعه ایران» حرفی بی‌اساس و از القائات دشمن است 

از ابتدای خرداد سال جاری تا ۹ مرداد، دست‌کم هشت كارگر در اعتراض به مشكلات معيشتی، خود را به آتش كشيده‌اند

روند افزایشی اختلال‌های روانی در ایران پس از شیوع کرونا تشدید شده است-AFP

در حالی که ایران از لحاظ شاخص شادی، در رتبه ۱۱۰ جهان قرار گرفته و گزارش‌های متعدد درباره افزایش افسردگی و حتی روند افزایشی اقدام به خودکشی‌ منتشر شده است، احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، «افسردگی جامعه» را رد کرد و آن را «حرفی غلط، بی‌‌معنا، بی‌اساس و ناشی از القائات غلط دشمن» خواند.

وزیر کشور روز شنبه ۲۲ مرداد، در گردهمایی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی گفت: «بعضی‌ها یک حرف‌هایی درباره جامعه ما می‌زنند که به نظر من، صد درصد القائات غلط است و یکی از این القائات این است که جامعه ما جامعه‌ای افسرده است، که این هم از آن حرف‌های بی‌پایه و بی‌اساس است.»

احمد وحیدی برای رد «افسردگی جامعه ایران»، گفت: «چه کسی می‌گوید جامعه ما افسرده است، وقتی دو روز تعطیلات می‌شود، جاده‌ها آن‌قدر به‌خاطر سفرها شلوغ می‌شود که ما باید از فراجا بخواهیم که کنترل کنند که حادثه و تصادف نشود.»

وزیر کشور در ادامه افزود: «وقتی در جامعه‌ای این‌قدر به چنین موضوعاتی توجه می‌شود، آیا جامعه افسرده‌ای است، این‌ها حرف‌هایی است که القا می‌کنند و حرف‌های بی‌ربطی هم هست.»

وحیدی گفت اکنون بزرگ‌ترین آسیب اعتیاد به مواد مخدر است و برخی سازمان‌ها نیز جداگانه به این موضوع می‌پردازند، اما تشکل‌های مردمی باید وارد عمل شوند تا این مشکل حل شود. 

وزیر کشور در ادامه گفت: «نشاط اجتماعی می‌تواند بیشتر شود و ما برای این حدی نداریم، چون دشمن در تلاش است که ناامیدی و یاس ایجاد کند، اما جامعه ما جامعه بسیار رو به رشد، متکامل و با‌نشاط است و حتی می‌توان نشاط آن را افزایش داد، و این‌جا است که باید مشخص شود تشکل‌ها باید چه کاری انجام دهند، شهرداری‌ها چه کار کنند، مردم چه کار کنند، این‌ها را باید برنامه‌ریزی کنیم.»

سخنان وزیر کشور در بی‌‌اساس خواندن هشدارها درباره «افسردگی جامعه» در حالی است که در رتبه‌بندی نشریه گلوبال فایننس، که براساس گزارش میزان شادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ انجام شده است، ایران در رتبه ۱۱۰ قرار دارد که نشان می‌دهد شادی و نشاط عمومی وضعیت نامناسبی دارد.

در این رتبه‌بندی، در بخش میزان شادی کشورهای خاورمیانه نیز ایران بعد از اسرائیل، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت و عراق در رتبه هفتم قرار گرفته است و فقط منطقه خودگردان فلسطین، اردن، یمن و لبنان در رتبه‌هایی پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه همشهری نیز در اسفند ۱۳۹۹، با انتشار نتایج پژوهشی که در ایران انجام شده است، نوشت: «از ۱۴ هزار و۹۸۱ نفر که به سوال‌های این پژوهش پاسخ داده‌اند، ۳ هزار و ۸۰۳ نفر افسردگی و افسردگی شدید دارند و ۶ هزار و ۱۵۲ نفر نیز دچار افسردگی خفیف هستند.»

همشهری افزود که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که «۶ درصد از پاسخ‌دهندگان به درجه‌ای از افسردگی» مبتلا بوده‌اند و نقطه مشترک بسیاری از پاسخ‌دهندگان این است که بیش از میزان معمول غمگین‌اند و احساس شکست و ناامیدی به آینده در افکارشان موج می‌زند.

در نتایج این پژوهش آمده است که بیش از ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند گاهی یا بیشتر اوقات غمگین‌اند، نزدیک به ۶۱ درصد تصور می‌کنند امیدی به آینده نیست و نزدیک به ۶۵ درصد تصور می‌کنند فردی شکست‌خورده‌اند.

به نوشته این روزنامه، از میان نزدیک به ۱۵ هزار نفری که به سوال‌های این پژوهش جواب داده‌اند، فقط ۲۵ درصدشان از زندگی لذت می‌برند و ۷۵ درصد دیگر لذتی در زندگی نمی‌بینند.

مدیرکل وقت دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز در ۱۸ مهر سال ۱۴۰۰ گفت: «۲۹.۷ درصد از افراد گروه سنی ۱۵ سال به بالا در ایران به‌نوعی یا به‌شکلی مشکل روانشناختی دارند که این مشکل باید ارزیابی شود.»

این مقام وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه روند افزایشی اختلال‌های روانی در ایران پس از شیوع کرونا تشدید شده است، افزود: «قبلا شیوع اختلالات روانپزشکی ما بین ۲۳.۴ و ۲۳.۶ درصد بود. اما در اواخر سال ۱۳۹۹، مطالعه کشوری دیگری انجام شد که نشان داد شیوع اختلالات روانپزشکی به ۲۹.۷ درصد افزایش یافته است.»

در ماه‌های گذشته نیز گزارش‌های متعدد از افزایش خودکشی در ایران منتشر شده است، از جمله روزنامه اعتماد در ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ نوشت که از ابتدای خرداد سال جاری تا ۹ مرداد، دست‌کم هشت كارگر در اعتراض به مشكلات معيشتی، خود را به آتش كشيده‌اند.

این روزنامه نوشت که علت این اقدام اخراج، تعديل، بلاتکلیفی بابت قرارداد شغلی، بی‌پاسخ ماندن مطالبات و ناتوانی در تامين معيشت بوده است.

با آنکه آمارهای رسمی درباره تعداد موارد اقدام به خودکشی اعلام نمی‌شود، در گزارش روزنامه اعتماد، به نقل از مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت آمده است که فقط در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۰۰ هزار مورد اقدام به خودكشي در ایران ثبت شده است.

بنا بر گزارش جمعيت علمی پیشگیری از خودکشی ايران، در ده سال گذشته، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، میانگین فوت در اثر اقدام به خودکشی در ایران، از ۶ در ۱۰۰ هزار نفر به ۷.۲ در ۱۰۰ هزار نفر افزايش يافته است.

‏درست در روز شنبه ۲۲ مرداد که وزیر کشور با رد «افسرده بودن جامعه ایران»، آن را «ادعای بی‌اساس و ناشی از القائات دشمنان» خواند اما مهدی روشنفکر، نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی که بیانگر رقابت نمایندگان بر سر آمار خودکشی است، گفت: «خودکشی در حوزه انتخابیه من، سررود شمالی و سررود جنوبی، بیشتر از مناطق دیگر کهگیلویه و بویراحمد است که اعلام می‌کنند آمار خودکشی آنها بالاتر است.»

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.