سالانه بیش از یک میلیون نفر در کشور «اقدام به خودکشی» می‌کنند 

معاون اجتماعی بهزیستی: «هنگامی که هفت میلیون بیکار داریم، آستانه تحمل‌ها پایین می‌آید»

مردم ایران در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو بودند که تاثیر مستقیم بر زندگی شخصی و خانوادگی آن‌ها گذاشت - عکس از ایرنا

«آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته‌اند، تماس با اورژانس اجتماعی هشت برابر شده است و ۲۳ درصد از افراد بالای ۱۵ سال در کشور، به اختلال روانی نیاز به مداخله مبتلا هستند. سالانه ۴۱ هزار نفر نیز به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند»؛ این‌ها مواردی است که حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، مطرح کرده است. او افزایش میزان خودکشی و خشونت در جامعه را نیز به مشکلات اقتصادی مربوط می‌داند؛ چون از نظر او، «هنگامی که هفت میلیون شاغل بدون ‌امنیت شغلی و بیکار داریم، آستانه تحمل‌ها پایین می‌آید و افراد بیشتر دست به خشونت می‌زنند.»

خودکشی، پدیده‌ای چند عاملی است که به سن و سال و موقعیت فردی، اجتماعی و خانوادگی فرد ارتباط دارد اما در جوامعی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیاد است احتمال اینکه افراد به تنگنا برسند نیز افزایش پیدا می‌کند. 

مردم ایران در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو بودند که تاثیر مستقیم بر زندگی شخصی و خانوادگی آن‌ها گذاشت. گسترش فقر و گرسنگی، ورشکستگی مالی، فروپاشی خانواده، بیکاری و اعتیاد از جمله مشکلاتی‌اند که در پی بحران‌های مالی سال‌های اخیر برای بسیاری از افراد جامعه دردسر ایجاد کردند. این دردسرها و مشکلات پس از بحران همه‌گیری کرونا رشد فزاینده‌ای نیز پیدا کرد و کار به آنجا رسید که درصد خشونت در جامعه افزایش پیدا کند. در این میان برخی افراد که در زمان مناسب برای مداخله درمانی اقدام نکرده بودند دست به خودکشی زدند. 

آماری که مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از تماس با اورژانس اجتماعی و افزایش خشونت در جامعه داده است، نشان‌دهنده تاثیر مشکلات اقتصادی در جامعه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمستان سال ۹۸ پس از شروع همه‌گیری کرونا و هشدارها درباره افزایش خشونت خانگی در دوران کرونا، وزرات بهداشت در پیامکی از مردم خواست در صورت مشاهده کودک‌آزاری یا همسر آزاری با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند حالا پس از گذشت دو سال مسعودی فرید می‌گوید، تماس با اورژانس اجتماعی در این مدت هشت برابر شده است. 

به گفته او حضور هفت میلیون فرد شاغل بدون امنیت شغلی و بیکار در جامعه باعث می‌شود که آستانه تحمل افراد پایین بیاید و دست به خشونت بزنند و به همین میزان نیز آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است. به گفته فرید مشکلات اقتصادی، سلامت روان مردم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس آماری که معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرده است، ۲۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال در کشور به اختلال روانی نیاز به مداخله مبتلا هستند. 

تاخیر در اقدام مناسب وقتی‌که فرد به اختلال روانی دچار شده است، عواقب خطرناکی در پی دارد و ممکن است کار را به جایی برساند که او اقدام به خودکشی کند. پدیده‌ای که در ایران روند رو به رشد نیز داشته است. 

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی، در هشت ماه نخست سال ۱۳۹۹ آمار قربانیان خودکشی در کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش چهار درصدی داشته است. این گزارش همچنین اعلام کرده است که روزانه دست‌کم ۱۵ نفر در ایران اقدام به خودکشی می‌کنند. 

آماری که پزشکی قانونی ارائه کرده‌ است فقط قربانیانی را در برمی‌گیرد که جان خود را از دست داده‌اند و اقدام به خودکشی آن‌ها اثبات نیز شده است این در حالی است که به گفته فرید میان اقدام به خودکشی و خودکشی منجر به فوت، تفاوت وجود دارد و برای به دست آوردن آمار خودکشی در کشور باید تعداد افرادی را که جان باخته‌اند ضرب‌در ۳۰ کرد. 

مسعودی فرید در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری خبرآنلاین، آمار خودکشی در کشور را در سال های ۹۸ و ۹۹ براساس گزارش پزشکی قانونی ۴۱ هزار نفر اعلام کرده است. 

اگر عدد ۴۱ هزار نفری جان‌باختگان خودکشی در کشور را طبق گفته او ضرب‌در ۳۰ کنیم، مشخص می‌شود که سالانه یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در ایران اقدام به خودکشی می‌کنند اگرچه اکثر آن‌ها نجات پیدا می‌کنند اما این آمار نشان‌ می‌دهد که مسئله خودکشی به عنوان یک آسیب روانی و اجتماعی به مرحله هشدار رسیده است.

مسعودی فرید خودکشی در جامعه را به هرمی تشبیه کرده است که کف آن مشکلات اقتصادی و اختلال‌های روانی قرار دارد. او راه چاره برای کاهش آمار خودکشی و آسیب‌های اجتماعی را مراقبت از سلامت روان مردم و کاهش مشکلات اقتصادی می‌داند و معتقد است که باید «سیاست اجتماعی فراگیر» انجام شود.