ترامپ برای نگهداری اسناد فوق محرمانه با چه اتهاماتی روبرو خواهد شد؟

فهرست اقلامی که ماموران از مارآلاگو به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد که بسیاری از آن اسناد، مدارک محرمانه بودند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد (نهم اوت) در بیانیه‌ای از یورش اف‌بی‌آی به مارآلاگو، اقامتگاهش در شهرک پالم بیچ ایالت فلوریدا خبر داد.

برخی گزارش‌ها از این حکایت دارند که او احتمالا به دلیل نگهداری غیرقانونی برخی از مدارک مهم و محرمانه در مارآلاگو و همچنین حذف بعضی از اسناد با علامت فوق سری، با اتهام‌های قانونی مواجه است.

به گزارش فرانس ۲۴، حکم اف‌بی‌آی برای بازرسی عمارت مارآلاگو که روز جمعه از سوی وزارت دادگستری منتشر شد، نشان داد که مجریان قانون در حال تحقیق از ترامپ برای سه تخلف احتمالی اصلی‌اند: پنهان کردن، مخدوش کردن یا حذف برخی مدارک و اسناد مهم مربوط به زمان ریاست جمهوری؛ ممانعت از اجرای عدالت از جمله تخریب، تغییر یا جعل سوابق در تحقیقات انجام‌شده فدرال و همچنین نقض احتمالی قانون جاسوسی که می‌تواند شامل امتناع از تحویل اسناد مربوط به امنیت ملی در صورت درخواست و همچنین انتقال یا از بین بردن چنین اطلاعاتی باشد.

برای به دست آوردن حکم تفتیش اقامتگاه ترامپ، دادستان‌ها باید قاضی را متقاعد می‌کردند که برای باورشان درباره نقض قوانین از سوی رئیس جمهوری سابق آمریکا دلایل احتمالی کافی دارند.

بر اساس مدارکی که روز جمعه در دادگاه فدرال فلوریدا منتشر شد، ماموران اف‌بی‌آی که مارآلاگو را بازرسی کردند، ۱۱ مجموعه از اسناد طبقه‌بندی شده، از جمله چندین مورد با علامت «فوق سری» را پیدا کردند.

واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش داد که ماموران همچنین در حال جستجوی ملک ترامپ در فلوریدا برای یافتن اسناد مربوط به سلاح‌های هسته‌ای بودند.

ترامپ روز جمعه در شبکه اجتماعی خود به نام «تروث» Truth Social گفت که «مسئله تسلیحات هسته‌ای یک «فریب» است».

او گفت که با مقامات همکاری می‌کند و این «حمله» را یک انتقام سیاسی نامناسب خواند.

ترامپ تفتیش خانه‌اش را «حمله ارتش» اف‌بی‌آی توصیف کرده است و هم او و هم وکلایش ادعا کرده‌اند که ماموران اف‌بی‌آی ممکن است با استفاده از دسترسی‌ که حکم تفتیش به آن‌ها داده است، مدارکی را در ملک او جاسازی کرده باشند.

ترامپ چه قوانینی را ممکن است نقض کرده باشد؟

فهرست اقلامی که ماموران از مارآلاگو به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد که بسیاری از آن اسناد، مدارک طبقه‌بندی‌شده و محرمانه بودند. حکم صادر شده از سوی دادگاه به دادستان‌ها این حق را می‌دهد که مدارک حاوی نقض قوانین فدرال را ضبط کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماده شماره ۷۹۳ به «در اختیار داشتن غیرمجاز اطلاعات دفاعی کشور» می‌پردازد و تا ۱۰ سال محکومیت به زندان را در پی دارد. مواد دیگر به نام‌های ماده ۲۰۷۱ و ۱۵۱۹ «پنهان کردن یا از بین بردن اسناد رسمی ایالات متحده» را غیرقانونی می‌دانند. مجازات ارتکاب این جرایم به ترتیب تا سه و ۲۰ سال زندان است. برای اجرای هیچ کدام از این قوانین نیازی نیست که مهر محرمانه یا طبقه‌بندی اطلاعات روی مدارک وجود داشته باشد.

قانون فدرال همچنین انتقال عمدی اسناد طبقه‌بندی شده به مکان‌های غیرمجاز را غیرقانونی می‌داند، با این حال این ماده جزو سه مورد ذکر شده در حکم بازرسی اقامتگاه ترامپ نبود.

پس از انتقاد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، به دلیل استفاده از ایمیل خصوصی برای رسیدگی به اطلاعات حساس، تغییری در قانون ایجاد شد. بر این اساس،‌ سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی شده با افزایش مجازات مواجه و تصویب شد که متهمان به یک تا پنج سال زندان محکوم شوند. 

واکنش مردم ایالات متحده به تفتیش اقامتگاه ترامپ

کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به تغییر دیدگاه مردم ایالات متحده نسبت به دونالد ترامپ پس از تفتیش خانه او دارند. باید دید که توقیف اسناد از سوی اف‌بی‌آی چه تاثیرات بلندمدتی بر رئیس جمهوری سابق آمریکا از نظر سیاسی در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر خواهد داشت.

نظرسنجی روز نهم اوت که از سوی یوگاو (YouGov) یک روز پس از حمله به اقامتگاه مارآلاگو انجام شد، نشان داد که ۶۲ درصد از آمریکایی‌ها احساس می‌کنند نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده ترامپ «مشکلی بسیار بزرگ» (۴۵ درصد) یا «تا حدودی مشکل» (۱۷ درصد) است.

اما افکار عمومی در مورد ترامپ به شدت سمت و سوی حزبی نیز دارد. همان نظرسنجی نشان داد که ۷۶ درصد از دموکرات‌ها اقدامات ترامپ را یک تخلف قابل توجه می‌دانند در حالی که تنها ۱۲ درصد از جمهوری‌خواهان و ۴۴ درصد از مستقل‌ها چنین دیدگاهی دارند.

در همین حال نظرسنجی دیگری که روز ۱۰ اوت از سوی پولیتیکو انجام شد، این شکاف در دیدگاه‌های مردم را تایید کرد و نشان داد که ۸۱ درصد از رای‌دهندگان دموکرات می‌گویند که تفتیش خانه ترامپ بر اساس شواهدی است که نشان می‌دهد او مرتکب جرم شده است در حالی که تنها ۱۶ درصد از جمهوری‌خواهان چنین عقیده‌ای دارند.

بیشتر از جهان