زنان خبرنگار، نخستین قربانیان پس‌لرزه‌های تغییر نظام در افغانستان

گزارشگران بدون مرز حذف زنان از رسانه‌های افغانستان را به‌منزله نابودی روزنامه‌نگاری در این کشور می‌داند

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که در یک سال گذشته، ۶۰ درصد خبرنگاران کارشان را از دست داده‌اند‌ـ عکس از AFP/Johannes Eisele

گزارشگران بدون مرز در گزارشی در آستانه یک سالگی سلطه طالبان بر افغانستان، وضعیت رسانه‌ها در این کشور را فاجعه‌بار توصیف کرد.

در گزارش این نهاد که جمعه ۱۲ اوت منتشر شد به قوانین ناعادلانه و ایجاد محدودیت‌های شدید برای رسانه‌ها اشاره شده است.

در این گزارش به نقل از کریستف دولوار، دبیر گزارشگران بدون مرز، آمده است در افغانستان فاجعه‌ای واقعی رخ داده است. روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها زیر فشار و قوانین ناعادلانه‌ای فعالیت می‌کنند که آزادی رسانه‌ها را محدود می‌کند و راه را برای سرکوب و ظلم باز می‌کند.

 در ادامه این گزارش آمده است: «حذف زنان از رسانه‌های افغانستان در یک سال گذشته نمایانگر نابودی روزنامه‌نگاری در این کشور است.»

بر اساس آمارهای سازمان گزارشگران بدون مرز، در ۱۱ استان افغانستان هیچ زنی در رسانه‌ها کار نمی‌کند و پس از تسلط طالبان، از دو هزار و ۷۵۶ خبرنگار و کارمند زن در رسانه‌های افغانستان، فقط ۶۵۶ زن باقی مانده‌اند که بیش از ۸۴ درصدشان در پایتخت کار می‌کنند. اما ۷۶ درصد زنان کارشان در رسانه‌ها را از دست داده‌اند.

این سازمان زنان را نخستین قربانیان تغییر نظام در افغانستان دانست و افزود طالبان با استناد به آنچه ارزش‌های سنتی می‌دانند، زنان را خانه‌نشین کرده‌اند و این کار اکنون به گفتمان رسمی طالبان مبدل شده است.

در حالی که پیش از تسلط طالبان، بیش از ۹ هزار و ۱۰۰ مرد در رسانه‌های افغانستان کار می‌کردند، اکنون ۹۶۷ نفرشان دیگر فعالیت رسانه‌ای ندارند.

بنا بر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، در یک سال گذشته، ۶۰ درصد خبرنگاران افغانستان به‌ویژه زنان کارشان را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، در آخرین روزهای سقوط حکومت پیشین افغانستان، ۵۴۷ رسانه از فعالیت بازماندند و در یک سال حکومت رژیم طالبان نیز ۲۱۹ رسانه دیگر تعطیل شدند و از هر چهار خبرنگار، سه نفرشان کار خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، در حال حاضر، چهار هزار و ۷۵۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان باقی مانده‌اند.

این سازمان در ادامه می‌افزاید که با تسلط طالبان بر این کشور، ۳۹ درصد رسانه‌ها در یک سال گذشته تعطیل شده‌اند و فقط چهار رسانه جدید راه‌اندازی شده است. افزایش محدودیت‌های اعمال‌شده بر رسانه‌ها و خبرنگاران اطلاع‌رسانی را دشوار کرده است.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در این مدت طالبان حدود ۸۰ خبرنگار را بازداشت کرده‌اند و اکنون سه خبرنگار همچنان در بازداشت‌اند. خالد قادری، روزنامه‌نگار، در دادگاهی نظامی طالبان به یک سال زندان محکوم شد. در حالی که افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در جایگاه ۱۲۲ قرار داشت، امسال با ۳۴ پله سقوط، در جایگاه ۱۵۶ قرار گرفته است.

بیشتر از جهان