وال‌استریت ژورنال از امتیاز جدید اروپا به ایران خبر داد

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، اتحادیه اروپا از طرفین مذاکرات وین خواست نظرشان در مورد پیش‌نویس ارائه شده را تا ۱۵ اوت اعلام کنند

هدف این امتیاز جدید پایان دادن به «تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در گذشته» است-  AFP  

روزنامه وال‌استریت ژورنال، با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه، ۱۱ اوت ۲۰۲۲، نوشت دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، که در صدد «شکستن بن‌بست مذاکرات احیای برجام‌اند»، در متن ارائه شده به طرفین حاضر در مذاکرات وین، امتیاز جدیدی را به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده‌اند. به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، هدف این امتیاز جدید این است که هرچه سریع‌تر به «تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در گذشته» پایان داده شود.

یکی از موارد اختلاف میان تیم مذاکره کننده حکومت ایران با کشورهای غربی بر سر شبهه‌هایی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت هسته‌ای جمهوری اسلامی دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با استناد به مدارکی که به‌وسیله دولت اسرائیل در اختیار جامعه بین‌المللی قرار گرفت، ادعا می‌کند ردِ اورانیوم‌های کشف شده در این سایت‌ها نگرانی آژانس در مورد احتمال جنبه‌های نظامی فعالیت هسته‌ای تهران را افزایش داده است.

از طرف دیگر، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تحت تاثیر فشارهای اسرائیل مطرح می‌کند و سئوال‌های طرح شده آژانس در این زمینه را نوعی رفتار سیاسی در قبال حکومت ایران نشان می‌دهد. بنابراین حکومت ایران با توسل به این توجیه سطح همکاری با آژانس را به‌شدت کاهش داده و با خاموش کردن دوربین‌های نظارتی نصب شده در سایت‌های هسته‌ای ایران، عملا راه نظارت آژانس بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بسته‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا روزنامه وال‌استریت ژورنال، که می‌گوید نسخه‌ای از پیش‌نویس تهیه شده به‌وسیله اتحادیه اروپا را در اختیار دارد، از پیشنهاد دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به‌منظور حل این مشکل خبر می‌دهد. این روزنامه می‌نویسد طرف‌های غربی مذاکرات پیشنهاد داده‌اند که اگر جمهوری اسلامی به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و به «شفاف‌سازی» موضوع کمک کند، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی نیز از کشورهای عضو شورای حکام تقاضا می‌کنند تا تحقیقات آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران در سال‌های گذشته را متوقف کنند.

وال‌استریت ژورنال همچنین از قول دو فرد مطلع از جریان مذاکرات وین نوشت که اتحادیه اروپا پس از ارائه پیش‌نویس متن پیشنهادی‌اش، از جمهوری اسلامی و دیگر طرفین حاضر در مذاکرات خواسته است تا ۱۵ اوت ۲۰۲۲ توافق یا عدم توافق‌شان با این پیش‌نویس را اعلام کنند.

در پیوند با ضرب‌العجل تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، گفت:«ما متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را به‌دقت مطالعه می‌کنیم و، در صورت درخواست، به آنها پاسخ خواهیم داد.» با این‌وجود، مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند امکان دارد برای بررسی‌های بیشتر نیازمند ادامه مذاکرات باشند.  

به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد. با این‌حال رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، پیش از این متعهد شده بود تا تحت هیچ شرایطی تحقیقات درباره منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت گزارش نشده جمهوری اسلامی ایران را رها نکند و تا مشخص نشدن این موضوع که اورانیوم‌های مورد نظر در حال حاضر در کجا قرار دارند از تحقیقات دست نکشد.