بین آماده شدن متن تا امضا توافق هسته‌ای چه موانعی قرار دارد؟

به گزارش وال استریت ژورنال تهران می‌گوید تنها پس از مختومه شدن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته توافق را امضا می‌کند

اولیانوف مدعی است که پنج ثانیه تا خط پایان باقی‌مانده است-Alex HALADA / AFP

انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحاده اروپا روز یکشنبه گفت که مذاکرات وین به منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نزدیک به تکمیل شدن است. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه هم فاصله باقی‌مانده تا خط پایان را پنج ثانیه توصیف کرد. اما وال استریت ژورنال از باقی ماندن موانع خبر می‌دهد و در پیش‌بینی چشم‌انداز گفت‌و‌گو‌ها می‌نویسد که هنوز روشن نیست ایران توافق نهایی را بپذیرد.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام پس از وقفه‌ای پنج‌ماهه در وین آغاز شده است. از نیمه اسفندماه که روسیه به اوکراین حمله کرد و مذاکرات متوقف شد، یک دور مذاکره به میزبانی قطر برگزار شد که دستاورد ملموسی به همراه نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر نمایندگان ایران، اروپا،‌ آمریکا و روسیه در پایتخت اتریش گرد هم آمده‌اند تا به توافق دست یابند. هرچند که گفته می‌شود حضور نمایندگان آمریکا در مذاکراتی که در هتل کوبورگ انجام می‌شود غیرمستقیم است و میانجی‌های اروپایی و روس پیام‌ها را در هتل ریتز کارلتون به آنها انتقال می‌دهد.
براساس گزارش وال استریت ژورنال، مورا روز یکشنبه گفت که متن توافق ظرف چند ساعت آماده می‌شود، اما ایران همچنان باید تصمیم بگیرد که از پافشاری بر درخواست خود مبنی بر چشم‌پوشی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سرک کشیدن به فعالیت‌های هسته‌ای تهران در گذشته دست برمی‌دارد یا خیر.

از جمله این موارد درخواست توضیح درباره سایت‌های اعلام نشده‌ای است که در آنها اورانیوم غنی نشده کشف شده است. مقامات جمهوری اسلامی مواردی از این دست را «ادعا‌های پادمانی آژانس» درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توصیف می‌کنند و می‌خواهند این پرونده مختومه شود.

با این حال اسراییل آرشیوی بزرگ از سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته در اختیار دارد که حتی در صورت این توافق با آژانس هم می‌تواند با نشت دوباره اطلاعات حساس، هرگونه توافق با ایران را زیر سئوال ببرد.

تا پیش از این حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی یکی از عوامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات عنوان می‌شد. اما اکنون مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی، نظیر آنچه که در جریان برجام اتفاق افتاد، از جمله شرط‌های جمهوری اسلامی ایران برای امضا توافق است که گفته می‌شود طرف‌های مذاکره‌کننده هنوز با‌ آن موافقت نکرده‌اند.

همچنین وال استریت‌ ژورنال به نقل از برخی تعدادی از دیپلمات‌های غربی گزارش می‌دهد که ایران در روزهای اخیر بر درخواست دریافت تضمین‌ها هم تاکید بیشتری دارد و هنوز در این زمینه توافقی به دست نیامده است.

اولیانوف تعداد موضوعات باقی‌مانده را چهار موضوع عنوان کرده است که برخی از آنها زیرمجموعه دیگر موضوعات به‌شمار می‌روند. او همچنین دستیابی به توافق را امکان‌پذیر توصیف کرد.

این درحالی است که لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال می‌گوید نهایی شدن متن با به نتیجه رسیدن توافق متفاوت است. او نهایی شدن توافق را مرتبط با بحث مسائل پادمانی می‌داند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی روز یکشنبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته بود که موضوعات پادمانی باید از مسیر فنی حل شوند.