شب‌های داغ خطر مرگ را افزایش می‌دهد

پژوهشگران هشدار می‌دهند که افراد آسیب‌پذیر و کم‌درآمدها در معرض خطر بیشتری قرار دارند

خطر مرگ ناشی از شب‌های بسیار گرم بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۱۰۰ تقریبا شش برابر افزایش می‌یابد - Pexels

یک مطالعه جدید مدعی است دمای گرم‌تر ناشی از تغییرات اقلیمی در طول شب ممکن است میزان مرگ‌ومیر جهانی را تا سال ۲۱۰۰ به دلیل گرمای بیش‌ازحد تا ۶۰ درصد افزایش دهد.

به گفته پژوهشگران، خواب مختل شده در طول شب‌های داغ می‌تواند خطر آسیب‌ به سیستم ایمنی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن، التهاب و مشکلات سلامت روان را در افراد بیشتر کند.

آن‌ها پیش‌بینی کردند که تا سال ۲۰۹۰، میانگین دمای جهانی در شب تقریبا دو برابر خواهد شد و از ۲۰.۴ درجه سانتی‌گراد (۶۸.۷ درجه فارنهایت) به ۳۹.۷ درجه سانتی‌گراد (۱۰۳.۵ درجه فارنهایت) می‌رسد.

اما دانشمندان از مردم خواستند در ملاک قرار دادن نتایج در آن سوی بعضی از مناطق آسیای شرقی «مراقب» باشند، زیرا آن‌ها فقط داده‌های ۲۸ شهر در چین، ژاپن و کره جنوبی را بررسی کرده‌اند.

این مطالعه بین‌المللی پژوهشی از دانشکده بهداشت عمومی جهانی یوان سی گیلینگز (UNC Gillings) را نشان می‌داد و پژوهشگرانی از چین، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده در آن همکاری داشتند.

این اولین مطالعه‌ای است که تخمین می‌زند چقدر شب‌های گرمتر خطر مرگ‌ومیر مربوط به گرما را افزایش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران حتی اگر کشورها از محدودیت‌های توافقنامه اقلیمی پاریس پیروی کنند، گرمایش جهانی ممکن است تاثیر آزاردهنده‌ای بر جای بگذارد.

این گروه میزان مرگ‌ومیر در اثر گرمای بیش‌ازحد را در ۲۸ شهر بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۵ تخمین زدند. سپس این میزان را برای دو برنامه شبیه‌سازی تغییرات اقلیمی هم‌راستا با برنامه‌های کاهش کربن که توسط دولت‌های ملی مربوط، به کار گرفته شده است، اعمال کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه با استفاده از این شبیه‌سازی تخمین زدند که خطر مرگ ناشی از شب‌های بسیار گرم بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۱۰۰ تقریبا شش برابر افزایش می‌یابد.

دکتر یوکیانگ ژانگ (Yuqiang Zhang) دانشمند علوم هواشناسی، از دانشکده گیلینگز (Gillings) گفت که در مطالعاتی که در اصل بر گرمای روز متمرکز شده‌اند، خطرهای احتمالی بیشتر در شب‌های گرم‌تر «به‌طور دائم نادیده گرفته می‌شوند.»

دکتر ژانگ افزود: «در مطالعه‌مان متوجه شدیم که وقوع بیش‌ازحد گرما در شب گرم (HNE) سریع‌تر از تغییرات میانگین دمای روزانه رخ می‌دهد.»

«فرکانس و میانگین حاد بودن شب‌های گرم در مقایسه با دمای میانگین روزانه که کمتر از ۲۰ درصد افزایش دارد، به ترتیب بیش از ۳۰ درصد و ۶۰ درصد تا دهه ۲۱۰۰ افزایش می‌یابد.»

دکتر ژانگ گفت که پژوهشگران تلاش می‌کنند تا «تحلیل‌ها را به مجموعه داده‌های جهانی بسط دهند»، زیرا فقط داده‌های سه کشور مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته‌اند.

دکتر هایدونگ کان، استاد دانشگاه فودان (Fudan University) در چین و نویسنده مسئول این مطالعه، گفت که دولت‌ها و مقام‌های محلی باید تاثیر گرمای شبانه را بر سلامت در نظر بگیرند.

دکتر کان افزود: «برای مبارزه با خطر تهدیدکننده سلامت، ناشی از افزایش دما در اثر تغییرات اقلیمی، ما باید راه‌های کارآمدی برای کمک به سازگاری مردم طراحی کنیم.»

«هنگام طراحی سیستم هشداردهنده موج گرما در آینده، به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر و جوامع کم‌درآمد که ممکن است قادر به پرداخت هزینه اضافی تهویه مطبوع نباشند، باید در محل زندگی، گرما را در طول شب در نظر بگیریم.»

«همچنین، راهکارهای کاهش شدیدتر آسیب‌ها، ازجمله همکاری‌های جهانی، باید برای کاهش اثرات آتی گرمایش در نظر گرفته شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی