ضرب‌الاجل مقتدی صدر به قوه قضایيه عراق: مجلس تا هفته آینده منحل شود 

مقتدی صدر گفت اگر مجلس منحل نشود «موضع انقلابیون عوض می‌شود»

صدر از چند ماه پیش با احزاب شیعه طرفدار حکومت ایران درگیر شده است-AFP / Al Iraqiya TV

مقتدی صدر، روحانی و سیاستمدار شیعه عراقی، روز چهارشنبه، ۱۰ اوت (۱۹ مرداد ۱۴۰۱)، از قوه قضاییه عراق خواست که تا پایان هفته آینده مجلس را منحل کند. هرچند او تهدید مشخصی نکرد، هشدار داد که انجام نشدن این کار «عواقبی» خواهد داشت. 

صدر که پیروز اصلی دو انتخابات اخیر در عراق بوده است، ماه‌ها است که با احزاب شیعه طرفدار حکومت ایران که بخش اصلی ائتلاف موسوم به «چارچوب هماهنگی» را تشکیل می‌دهند، درگیر شده است.

تلاش او برای تشکیل دولت بدون این احزاب و در ائتلاف با احزاب اصلی سنی و کرد، به بن‌بست خورد و بر آن اساس، نزدیک به ۱۰ ماه پس از برگزاری انتخابات، عراق همچنان نتوانسته است رئیس ‌جمهوری، نخست‌وزیر، و دولت جدید کشور را تعیین کند. 

هزاران نفر از هواداران صدر در دو هفته گذشته به خیابان‌ها ریختند و ساختمان مجلس عراق را اشغال کردند. این وقایع در پی آن رخ می‌دهد که نمایندگان جریانِ صدر، در ماه ژوئن از مجلس استعفا دادند و جای آن‌ها را نیروهای نزدیک به «چارچوب هماهنگی» گرفتند که عمدتا در انتخابات سال گذشته شکست خورده بودند. تلاش آن‌ها برای نامزد کردن محمد السودانی به نخست‌وزیری، با اعتراض شدید صدر و حامیانش مواجه شد و به تحرکات خیابانی انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدر در بیانیه‌ای که در صفحه توییترش منتشر شد، گفت قوه قضاییه «باید تا پایان هفته آینده، مجلس را منحل کند…، وگرنه موضع انقلابیون عوض می‌شود.»

مقتدی صدر خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییراتی نامشخص در قانون اساسی شده است. این در حالی است که جریان صدر در پی انتخابات سال گذشته، حدود یک‌چهارم کرسی‌های مجلس را به دست آورده بود. ائتلاف «نجات میهن» که صدر با جریان «حاکمیت» (به رهبری محمد الحلبوسی، رئيس مجلس و از چهره‌‌های اصلی اهل تسنن در عراق) و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی تشکیل داده بود، اکثریت کرسی‌ها را در اختیار داشت. اما تحرکات پارلمانی «چارچوب هماهنگی» با همراهی برخی از نمایندگان سنی و کرد، باعث شد که «نجات میهن» نتواند دولت «اکثریت ملی» تشکیل دهد.

بیشتر از جهان