تقابل خیابانی طرفدارهای مقتدی‌ صدر و حکومت ایران در بغداد

آنچه ماه گذشته در سپهر سیاسی عراق دیده می‌شد، یعنی مقابله خیابانی هوادارهای ‌صدر و نیروهای وابسته به حکومت ایران، به واقعیت تبدیل شده است

درگیری میان طرفدارهای مقتدی‌ صدر، روحانی شیعه عراقی که مخالف دخالت‌های جمهوری اسلامی در عراق است، با گروه‌های طرفدار حکومت ایران به سمت تشدید شدن پیش می‌رود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از تجمع صدها نفر از طرفدارهای مقتی‌ صدر خبر داد. به‌گزارش این خبرگزاری، قرار بود تا گروه‌های مدافع جمهوری اسلامی در روز دوشنبه، ۱ اوت ۲۰۲۲، در اعتراض به حضور طرفدارهای صدر در مجلس عراق تظاهراتی در شهر بغداد برگزار کنند اما این تظاهرات با مقابله به مثل طرفدارهای مقتی‌ صدر در خیابان‌های این شهر مواجه شد.

این خبرگزاری ضمن آنکه این تقابل را نوعی «دوئل» توصیف کرد، نوشت افکار عمومی عراق و ناظران سیاسی بیم آن دارند که مقابله این دو گروه، بحران سیاسی موجود در عراق را، که از اکتبر سال ۲۰۲۱ آغاز شده است، تشدید کند.

صدها تن از معترضان عراقی، که غالب‌شان از هوادارهای مقتدی صدر هستند، در روز چهارشنبه، ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲، در اعتراض به پیشنهاد نخست‌وزیری محمد السودانی، که از جانب گروه‌های سیاسی نزدیک به جمهوری اسلامی نامزد این مقام شده است، به مجلس عراق هجوم بردند و علیه حکومت ایران شعار دادند.

این گروه از معترضان پس از ورود به مجلس عراق، که در «منطقه سبز بغداد» قرار دارد، با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود، طرفدارهای مقتدی‌ صدر توانستند تا بار دیگر در روز شنبه، ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۲، به منطقه سبز بغداد وارد شوند که درگیری مجدد میان آن‌ها و نیروهای امنیتی عراق را به همراه داشت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، در جریان درگیری‌های اخیر ده‌ها نفر زخمی شدند.

طبق آمار وزارت بهداشت عراق در روز شنبه، حداقل ۶۰ نفر در این درگیری‌ها مجروح شدند و شمار کل زخمی‌ها به ۱۲۵ نفر رسید که ۱۰۰ نفر آن‌ها شهروند غیرنظامی و ۲۵ نفر آن‌ها نیز نیروهای امنیتی بوده‌اند.

در انتخابات سراسری اکتبر سال گذشته در عراق، نماینده‌های نزدیک به جناح مقتدی صدر ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی مجلس این کشور را به‌دست آوردند تا به بزرگ‌ترین برنده انتخابات تبدیل شوند. با این‌حال اختلاف‌های موجود میان گروه‌های سیاسی باعث شد تا مجلس جدید نتواند بر سر انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیر، و به تبع آن تشکیل دولت، به توافق برسد.

از این‌رو صدر، چهره سیاسی – مذهبی با نفوذ در عراق، با انتشار بیانیه‌ای در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، از آن دسته از نماینده‌های همسو با خودش خواست تا در اعتراض به بن‌بست سیاسی طولانی‌مدت در عراق به‌منظور تشکیل دولت این کشور، استعفانامه خود را به‌صورت دسته‌جمعی به ریاست مجلس عراق تحویل دهند.

همان موقع خبرگزاری رویترز به‌نقل از علی موسوی، از نماینده‌های شیعه‌مذهب سابق مجلس عراق، چنین نوشت: «صدر به جایی رسید که این واقعیت تلخ را بپذیرد که تشکیل دولتی به دور از گروه‌های مورد حمایت [حکومت] ایران تقریبا غیرممکن است.»

مجلس عراق، پس از استعفای ۷۳ نماینده نزدیک به مقتدی صدر، مراسم سوگند نماینده‌های جایگزین شده این گروه را برگزار کرد. روز پنجشنبه، ۲۳ ژوئن، ۶۶ نماینده جدید سوگند یاد کردند و ۹ تن دیگر، بدون آنکه دلیلی برای غیبت‌شان ذکر کنند، در این مراسم حضور نداشتند.

به‌گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، یک روز پیش از این جلسه، یعنی روز چهارشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲، مقتدی صدر نماینده‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که بر نماینده‌های مستقل تازه انتخاب شده و همچنین افراد نزدیک به جناح او اعمال فشار می‌کنند. او به همین دلیل از نماینده‌های مجلس خواسته بود تا در برابر فشارها تسلیم نشوند. 

 صدر با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه نوشت:«از همه جناح‌ها می‌خواهم، تا به‌منظور اصلاحات و نجات ملت، شجاعانه بایستند و تسلیم فشارهای فرقه‌ای نشوند؛ چون این فشارها حباب‌هایی هستند که از بین خواهند رفت.»

از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گرهای سیاسی در همان زمان تذکر می‌دادند که جنگیدن بر سر مقام‌های دولت عراق تازه آغاز شده است. این گروه باور داشتند که هوادارهای مقتدی صدر، پس از تشکیل دولت، می‌توانند به خیابان‌ها بیایند و با رقبای‌شان مقابله کنند. مناف الموسوی، تحلیلگر سیاسی و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بغداد، به شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفت:«آنچه در آینده رخ می‌دهد، دشوارتر خواهد بود.»

به این ترتیب وقایع روزهای اخیر نشان داد آنچه ماه گذشته در سپهر سیاسی عراق دیده می‌شد، یعنی مقابله خیابانی هوادارهای مقتدی‌صدر و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران بر سر به‌دست آوردن مقام‌های دولتی، در حال حاضر به واقعیت تبدیل شده است.