انتقاد ترامپ از خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور بایدن

«ما ملتی هستیم که در افغانستان تسلیم شدیم و سربازان کشته‌شده و شهروندان آمریکایی‌ را جا گذاشتیم»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در ویدیویی که سه‌شنبه، ۱۸ مرداد (۹ اوت)، در پلتفرم تروث سوشال منتشر کرد، بار دیگر از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرد و آن را یکی از نشانه‌های زوال ملت آمریکا دانست.

این ویدیو بخشی از یک سخنرانی ترامپ با عنوان «ملت در حال زوال» است که هفتم اوت در کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کار به میزبانی اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا، ایراد شد. دونالد ترامپ در این سخنرانی، به نکات مختلفی که به باور او نشانه‌های شکست ملت آمریکا در اقتصاد، امنیت، انرژی، قدرت نظامی و آزادی بیان‌اند، اشاره کرد.

او در مورد افغانستان گفت: «ما ملتی هستیم که در افغانستان تسلیم شدیم و سربازان کشته‌شده و شهروندان آمریکایی‌ را جا گذاشتیم.»

ترامپ در مورد تجهیزات نظامی باقی‌مانده نیروهای آمریکایی که همه به دست طالبان افتاده‌اند، هم گفت: «بهترین تجهیزات نظامی دنیا به ارزش ۸۵ میلیارد دلار را جا گذاشتیم.»

این ویدیو ساعاتی پس از هجوم نیروهای پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه ترامپ در مارالاگو منتشر شد. رسانه‌های آمریکایی از جمله فاکس نیوز، این ویدیو را «تبلیغاتی» خواندند و نیویورک پست هم نوشت که این ویدیو «به سبک کارزارهای انتخاباتی و با صدای آخرالزمانی» تهیه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برداشت رسانه‌های آمریکایی از سخنان ترامپ در مورد امیدوار بودن به آینده و تلاش برای ساختن یک آمریکای بهتر نشات می‌گیرد. ویدیو ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه‌ای سخنان ترامپ با این جمله پایان می‌یابد: «بهترین‌ها هنوز در راهند.»

او در جای دیگر، در جمله‌های آخر سخنرانی‌ خود می‌گوید زمان آن فرا رسیده است که دوباره «درباره عظمت کشورمان» صحبت کنیم.

سخنان ترامپ بحث‌های زیادی را در مورد احتمال ورود او به مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا به راه انداخت. انتقاد او از خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان که به دستور جو بایدن، در اوت ۲۰۲۱ به پایان یافت، در حالی است که در یک هفته اخیر، بحث‌ در این مورد در رسانه‌های سراسر جهان و به‌ویژه در رسانه‌های آمریکا بالا گرفته است.

به باور بسیاری از کارشناسان، سقوط دولت جمهوری در افغانستان که در نتیجه خروج شتابزده نیروهای آمریکایی پیش آمد، از اشتباه‌های بزرگ دولت بایدن برشمرده می‌شود و در یک سال گذشته بارها از آن انتقاد شده است. هرچند آمار ترامپ در مورد تجهیزات نظامی جامانده آمریکا که در اختیار طالبان‌اند، مبالغه‌آمیز است، تردیدی نیست که طالبان به لطف خروج آمریکا از افغانستان توانستند از یک گروه تروریستی به یک حکومت مجهز با پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی آمریکایی تبدیل شوند. وزارت دفاع آمریکا ارزش این تجهیزات را هفت میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می‌کند.

افتادن این تجهیزات به دست طالبان نه تنها امنیت همسایه‌های افغانستان را با خطر مواجه کرد، بلکه صدور این سلاح‌ها به بازارهای غیرقانونی اسلحه در پاکستان و برخی دیگر از کشورهای همسایه افغانستان به تقویت سایر گروه‌های تروریستی منجر شد.

در یک سال گذشته، ترامپ بارها دولت بایدن را مسبب فاجعه‌ای دانست که در نتیجه خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان رخ داد. کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ شهروند افغانستان در ۲۶ اوت، در جریان تخلیه نظامی کابل، رها شدن همکاران محلی دولت آمریکا در افغانستان، افتادن تجهیزات پیشرفته نظامی به دست طالبان، از دست دادن پایگاه نظامی بگرام و مدارا با طالبان که دستشان به خون شهروندان آمریکایی آلوده است، از جمله انتقادهایی‌اند که ترامپ و دیگر منتقدان دولت بایدن، به او وارد می‌کنند.

بایدن در یک سال گذشته نه تنها به این انتقادها پاسخی نداد، بلکه در نشست‌های خبری هم بارها پرسش‌ خبرنگاران در این مورد را بی‌جواب گذاشت. تیر ۱۴۰۰، بایدن در پاسخ به خبرنگاری که از او در مورد نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سوال کرد، گفت که چون تعطیلات آخر هفته است، می‌خواهد در مورد «چیزهای خوشحال‌کننده» صحبت کند و به پرسش‌هایشان در مورد افغانستان و دیگر موضوع‌های «منفی» پاسخ نمی‌دهد.

بایدن در ماه مارس، در سخنرانی سالانه‌ یک ساعته‌اش در کنگره آمریکا، نیز به فاجعه افغانستان و خروج شتاب‌زده و فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از کابل هیچ اشاره‌ای نکرد. او حتی از ۱۳ سربازی که در جریان عملیات تخلیه در فرودگاه کابل، در نتیجه حمله یک انتحاری‌کننده داعش خراسان، کشته شدند، یاد نکرد. سکوت بایدن در مورد آنچه بر افغانستان می‌گذرد، بارها خشم مردم افغانستان و برخی سناتورها و فعالان سیاسی آمریکایی را برانگیخته است.

اکنون که یک سال از خروج نیروهای خارجی، سقوط دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت می‌گذرد، بی‌کفایتی دولت بایدن در مدیریت برنامه خروج باری دیگر بحث داغ نشست‌های سیاسی و سوژه رسانه‎‌های آمریکایی است. در این میان، ترامپ که بیشتر از بقیه منتقدان بایدن در این مورد صحبت می‌کند، معتقد است که اگر تدبیر درستی اتخاذ می‌شد، نه سربازان آمریکایی در فرودگاه کابل کشته می‎‌‌شدند و نه طالبان به پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی دنیا دست می‌یافتند.

البته ترامپ تاکنون توضیح نداده است که اگر به جای بایدن بود چه تدبیری می‌اندیشید؛ اما همواره در این مورد به بایدن حمله می‌کند و او را مسبب اوضاع کنونی افغانستان و شکست آمریکا در برابر طالبان می‌داند.

بیشتر از جهان