دولت یمن شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت تهران را به نقض آتش‌بس متهم کرد

شبکه‌های خبری عربی از کشته شدن دستکم شش ایرانی و لبنانی و ده‌ها شبه‌نظامی حوثی در اثر یک انفجار شدید در یمن خبردادند

شبه‌نظامیان حوثی با استفاده از آتش‌بس به مونتاژ موشک و پهپادهای وارداتی از ایران و جابجایی تسلیحات و مهمات اقدام کرده‌اند- Mohammed HUWAIS / AFP

دولت رسمی یمن شیعیان حوثی‌ را به سرپیچی از مفاد آتش‌بس سازمان ملل متحد متهم کرد و گفت که اعضای این جنبش شیعه اجازه بازگشایی جاده‌های منتهی به شهر تحت محاصره تعز را ندادند.

بازگشایی مسیر تعز یکی از بندهای مهم توافق آتش‌بس دولت به رسمیت‌شناخته شده یمن، و شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور است و دولت می‌گوید که حوثی‌ها از تعهداتشان شانه خالی می‌کنند.

احمد بن مبارک، وزیر خارجه یمن، در یک نشست خبری در امان، پایتخت اردن، گفت که دولت متبوع او که در شهر جنوبی عدن در یمن مستقر است، از هرگونه حمایت برای گسترش آتش‌بس سازمان ملل متحد که فراگیر باشد و فراتر از تمدید دو ماهه آن باشد حمایت می‌کند.

طرف‌های جنگ داخلی در یمن، هفته گذشته توافق کردند که توافق آتش‌بس به میانجیگری سازمان ملل را برای دو ماه دیگر و تا دوم اکتبر تمدید کنند. جامعه بین‌الملل آن‌ها را تحت فشارگذاشته تا با تمدید آتش‌بس آرامش نسبی را در کشوری که هفت سال است صحنه درگیری است، برقرار سازند.

پیشتر در بامداد دوشنبه ۱۷ مرداد (هشتم اوت) از وقوع دو انفجار شدید  در یک پایگاه مونتاژ موشک‌ بالیستیک متعلق به حوثی‌ها در جنوب صنعا خبر دادند و گفتند که در این واقعه شش ایرانی و لبنانی و ده‌ها شبه‌نظامی حوثی کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری یمنی «خبر» به نقل از یک منبع نظامی یمنی گفت که این انفجارها ناشی از پرتاب ناموفق موشک از پایگاه الحفا واقع در جنوب صنعا توسط شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران بوده است. یک منبع دیگر نیز گفته است که صدای دو انفجار بزرگ ناشی از منفجر شدن مهمات به دلیل انفجار موشک بوده است.

حوثی‌ها سپس اطراف پایگاه الحفا را مسدود کردند. این در حالی است که کمتر از یک هفته از تمدید دوماهه آتش‌بس در یمن گذشته است و دولت رسمی یمن می‌گوید که شبه‌نظامیان حوثی با استفاده از آتش‌بس به مونتاژ موشک و پهپادهای وارداتی از ایران و جابجایی تسلیحات و مهمات اقدام کرده‌اند.

دولت قانونی یمن، روز هفتم مرداد، اعلام کرده بود که اقدامات شبه‌نظامیان حوثی از زمان اعلام آتش‌بس سازمان ملل، از جمله جابجایی و بسیج نیروهای، سربازگیری کودکان، آرایش نظامی و انباعت تسلیحات در جبهه‌ها، نشان می‌دهد که قصد برقراری صلح ندارند.

دولت یمن از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد خواسته بود تا آنان را به جدیت در تنش‌زدایی و برقراری صلح ترغیب کنند.

معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن، همچنین درباره سواستفاده حوثی‌ها از آتش‌بس به عنوان «فرصتی برای جبران خسارات و سازمان‌دهی صفوف خود برای دور تازه جنگ» هشدار داده بود.

الاریانی گفته بود که با میانگین ۵۰ مورد روزانه نقض آتش‌بس، حملات به مراکز مسکونی و غیرنظامی در استان‌ها ادامه دادند که از زمان آغاز آتش‌بس ‌به این سو منجر به کشته شدن ۸۱ نفر و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفر شده‌اند.

بیشتر از جهان