ریاض مسیرهای متفاوتی در برابر تهران و تل‌آویو دارد

خواست ریاض از مقام‌های ایران این است که دست از حمایت‌‌های خود از شیعیان حوثی یمن بردارد و به حملات «گروه‌های نیابتی» علیه منافع عربستان سعودی در منطقه پایان دهد

در صورت موفقیت گفت‌وگوها، نه‌ تنها تنش‌های موجود کم خواهد شد، بلکه موقیت ریاض و ژئوپولتیک کل منطقه نیز تغییر خواهد داد- MANDEL NGAN / POOL / AFP

دو هفته پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائيل و عربستان سعودی، گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج این سفر، رویکرد آتی آمریکا در قبال منطقه و البته چگونگی روابط ریاض با تهران و تل‌آویو ادامه دارد.

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک روز جمعه هفتم مرداد ماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌ نقل از چند کارشناس منطقه، به‌ طور مشخص به‌ بررسی روابط عربستان سعودی با تهران و اسرائیل پرداخت.

نیوزویک در ابتدای گزارش روز جمعه خود به‌ نقل از سالم الیمی، یکی از مقام‌های پیشین وزارت خارجه عربستان سعودی، نوشت ریاض روابط خود با تهران و تل‌آویو را در دو جهت مختلف پیش می‌برد و تلاش می‌کند بر روی آنها تاثیر بگذارد و امتیازهای خودش را بگیرد.

به‌گفته این مقام پیشین سعودی، هرچند مسیر روابط ریاض با تهران و تل‌آویو، متفاوت است و هر یک از این روابط، مشکلات و ويژگی‌های خاص خودشان را دارند، اما شرایط به‌ گونه‌ای است که در هر دو مسیر، کماکان خطر تنش در روابط وجود دارد.

نیوزویک در ادامه گزارش خود مشخصا به رابطه ریاض با تهران اشاره می‌کند و از قول سالم الیمی نوشت هرچند پیشبرد مسیر دیپلماسی با تهران و تل‌آویو دشوار است، اما این قابلیت هم وجود دارد که در نهایت این گفت‌وگوها به‌نتیجه برسد.

به‌‌گفته الیمی، در صورت موفقیت گفت‌وگوها، نه‌ تنها تنش‌های موجود کم خواهد شد، بلکه موقیت ریاض و ژئوپولتیک کل منطقه نیز تغییر خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گفته این مقام‌ پیشین وزارت خارجه عربستان سعودی، گفت‌وگوهای ریاض با ایران و اسرائيل، هرچند دارد همزمان پیش می‌رود، اما الزاما سطح گفت‌وگو‌ها و مذاکرات «برابر» نیست و روشن نیست که آیا هر یک از این کشورها، در نهایت با آن چیزهایی که ریاض می‌خواهد، موافقت خواهند کرد یا نه.

نیوزویک در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود به پیشینه روابط ریاض و تهران بعد از قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران اشاره می‌کند.

به‌‌نوشته نیوزویک، طی دهه‌های گذشته، ریاض و تهران یک رقابت منطقه‌ای را از سر گذرانده‌اند و از اهداف مختلفی را حمایت و پیگیری کرده‌اند. روابط پیچیده و دشواری که در نهایت بعد از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعی در سال ۲۰۱۶ و حمله به سفارت و کنسول‌گری عربستان سعودی در تهران و مشهد به طور رسمی قطع شد.

به‌گفته سالم الیمی، در حال حاضر نشانه‌های از بهبود روابط میان تهران و ریاض دیده می‌شود و انتظار می‌رود تا پیش از تابستان، روابط دیپلماتیک میان دو کشور به حالت عادی برگردد.

به‌گفته این مقام پیشین وزارت خارجه سعودی، دولت عمان هم در این میان نقش میانجی دارد و تلاش‌ها و گفت‌وگوها ادامه دارد.

نیوزویک به‌ نقل از این مقام پیشین وزارت خارجه سعودی، نوشت خواسته ریاض از مقام‌های ایران این است که دست از حمایت‌‌های خود از شیعیان حوثی در یمن بردارد و به حملات «گروه‌های نیابتی» خود علیه منافع عربستان سعودی در منطقه پایان دهد.

شنبه این هفته، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، در مصاحبه با شبکه خبری «روداو»، گفت ایران و عربستان سعودی توافق کردند تا در نهایت پس از پنج دور مذاکره پشت درهای بسته، برای اولین بار به طور علنی، در سطح وزرای خارجه با هم گفت‌وگو داشته باشند.