آمریکا می‌گوید آماده امضای فوری توافق احیای برجام بر اساس متن پیشنهادی اروپا است

مقام اروپایی: متن ارائه شده «نه قابل تغییر و نه قابل مذاکره» است؛ ایران، گزارش‌ها مبنی بر اینکه که متن «توافق نهایی» آماده است، را «غیرواقعی» خواند

نمایندگان ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکره‌کننده چهار روز در وین جلسات فشرده برگزار کردند-Iranian Foreign Ministry / AFP

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که ایالات متحده آماده «امضا فوری توافق» برای احیای برجام و بر اساس پیشنهادهایی است که در متن پیش‌نویس ارائه شده توسط اتحادیه اروپا قید شده است.

خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه هشتم اوت به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش را اعلام نکرده گفت، تهران بارها گفته که آماده بازگشت به اجرای دوجانبه توافق است. او افزود: «ببینیم که آیا این بار عملشان با سخنانشان سازگار است یا خیر.»

کمی پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت:‌ «مذاکره‌کنندگان از فرصت چند روز اخیر و همچنین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای رسیدگی به مسائل حل‌نشده باقی‌مانده در متن قبلی که در ۲۱ ژوئیه ارائه دادم، استفاده کردند.»

بورل افزود: «‌هر آنچه قابل مذاکره بود مورد بحث قرار گرفت و در متن نهایی آمد. پشت هر مسئله فنی و پاراگراف تصمیمی است که باید در پایتخت‌ها اتخاذ شود. اگر جواب‌ها مثبت باشد می‌شود توافق را امضا کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، نیز در توییتی نوشت:‌ «اکنون شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین باید درباره این که آیا پیش‌نویس برایشان قابل قبول است یا نه تصمیم بگیرند. اگر مخالفتی نباشد توافق اتمی احیا خواهد شد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت که به دنبال مذاکرات چهار روزه و غیرمستقیم مقام‌های ایرانی و آمریکایی در وین، متن نهایی ارائه شد. او گفت متن ارائه‌شده که اکنون ۱۵ ماه است مورد مذاکره قرار گرفته، دیگر «نه قابل تغییر و نه قابل مذاکره» است. این مقام ارشد اروپایی همچنین گفت که انتظار می‌رود تصمیم نهایی طرف‌های مذاکره‌کننده «فقط ظرف چند هفته» تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.

این در حالی است که مقام‌های ایرانی می‌گویند متن ارائه‌شده را نهایی تلقی نمی‌کنند. خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشت که طرف ایرانی نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده اروپایی و سایر طرف‌ها منتقل خواهد کرد.

وب‌سایت نورنیوز، وابسته به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز گزارش «رسانه‌ها و مقام‌های سیاسی غربی» را مبنی بر اینکه که متن توافق نهایی آماده شده است، «غیرواقعی» خوانده است.

منابع خبری ایرانی از تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر دادند. امیرعبداللهیان در این تماس گفت که توافق نهایی باید تامین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار و موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام آگاه نوشت که تاریخ مشخصی برای بازگشت مذاکره‌کنندگان به وین تعیین نشده و ابراز امیدواری کرد که مذاکره‌کنندگان «هرچه زودتر» به پایتخت اتریش بازگردند.

جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵  توافق برجام را امضا کردند و به موجب آن قرار شد که تهران در ازای رفع تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، برنامه‌ اتمی خود را محدود کند. به دنبال خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، تهران فعالیت‌های اتمی خود را افزایش داد.