اتحادیه اروپا متن نهایی توافق احیای برجام را ارائه داد؛ مذاکره‌کنندگان وین را ترک می‌کنند

یک مقام اروپایی گفت که «متن نهایی» به تیم‌های مذاکره‌کننده ارائه شده و ابراز امیدواری کرد که مذاکره‌کنندگان به زودی دیدار کنند

هیئت ایرانی حاضر در وین روز دوشنبه ۱۷ مرداد، هم‌زمان با روز عاشورا، گفت‌وگوها را متوقف کردند و شب یکشنبه نیز در مراسم سوگواری محرم در یک مرکز اسلامی در وین حضور یافتند-Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از یک مقام اروپایی اعلام کردند که اتحادیه اروپا «متن نهایی» مذاکرات احیای برجام را ارائه کرده است. او گفته است که اکنون تصمیم‌گیری با کشورهای دخیل در مذاکرات است و افزود که هیات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات تا ساعاتی دیگر وین را ترک می‌کنند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام آگاه نوشت که تاریخ مشخصی برای بازگشت هیات‌ها به وین وجود ندارد و ابراز امیدواری کرد که مذاکره‌کنندگان «هر چه زودتر» برای مذاکره درباره متن نهایی به پایتخت اتریش بازگردند.

یکی از مشاوران تیم مذاکره کننده ایرانی به الجزیره گفت: «هرگونه توافق در وین باید شفاف باشد و اجرای بدون مانع آن را تضمین کند.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ایده‌هایی را مطرح کرده است که پاسخ‌گویی به آن نیازمند بررسی جامع است.

منابع خبری ایرانی نیز از پایان دور نهم مذاکرات احیای برجام خبر داده و ضمن تایید بازگشت هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی به ایران، گفت که رایزنی‌ها با انریکه مورا که واسطه مذاکرات غیرمستقیم مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی است، ادامه خواهد داشت.

پیشتر و در پنجمین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، یک مقام وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به خبری که در نشریه وال‌استریت ژورنال منتشر شد، واکنش نشان داد و گفت در مرحله‌ای نیستیم که از نهایی شدن متن حرف بزنیم.

وال‌استریت ژورنال در گزارش اخیر خود، به نقل از انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت که متن نهایی توافق می‌تواند ظرف چند ساعت آینده تکمیل شود اما حالا یک مقام وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم».

این مقام دولتی توپ مذاکرات را به زمین طرف مقابل انداخت و در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، مدعی شد که هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با هدف پیشبرد مذاکرات، «نظرهای سازنده‌» خود را ارائه کرده‌اند. او مواضع پیشین جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات برجام را تکرار کرد و افزود: «در صورتی‌ که طرف مقابل تصمیم‌های مناسب را اتخاذ کند، می‌توان به‌سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.»

انریکه مورا روز یکشنبه به وال‌استریت ژورنال، گفت که دستیابی به توافق مشروط به آن است که ایران تصمیم بگیرد و از پافشاری خود مبنی بر چشم‌پوشی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها از وین حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران از درخواست خود مبنی بر خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی عقب‌نشینی کرده است اما در خصوص مسائل اصلی، همچنان اختلاف‌هایی وجود دارد.

هیئت ایرانی حاضر در وین روز دوشنبه ۱۷ مرداد، هم‌زمان با روز عاشورا، گفت‌وگوها را متوقف کردند و شب یکشنبه نیز در مراسم سوگواری محرم در یک مرکز اسلامی در وین حضور یافتند.

جزئیات دیدار علی باقری کنی و انریکه مورا در روز یکشنبه مشخص نیست و اکنون از پشت درهای بسته مذاکرات وین، خبرهای متناقض و متفاوتی به گوش می‌رسد. حتی مقام‌های ایران و روسیه هم که پیش‌تر مواضعی مشابه داشتند، حالا درباره سرنوشت برجام نظر متفاوتی دارند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، روز یکشنبه، فاصله باقی‌مانده تا خط پایان را پنج ثانیه توصیف کرد؛ اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت که موضوع‌های پادمانی باید از مسیر فنی حل شوند.

در روزهای گذشته، رسانه‌هایی مانند پولتیکو و بلومبرگ نیز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش دادند که اختلاف باقی‌مانده حالا موضوع‌های پادمانی و پاسخگویی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. پیش‌تر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از کشف اورانیوم در برخی مراکز ایران خبر داده بود؛ اما جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند گزارش‌های آژانس تحت‌تاثیر اسرائیل و سیاسی است.

استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار پولتیکو، روز گذشته عکسی از هتل ریتز-کارلتون، محل اقامت دیپلمات‌های اروپا و آمریکا در وین، منتشر کرد و نوشت: «هتل کوبورگ و هتل ریتز-کارلتون پیاده‌ تنها پنج دقیقه فاصله دارند و تماشای دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که بین این دو مکان با عجله حرکت می‌کنند، سرگرم‌کننده است.»