پوتین برای «حمله جدید» به جنوب اوکراین نیروهای بیشتر بسیج می‌کند

هم‌زمان با فرا رسیدن ششمین ماه جنگ، وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید این درگیری «کم‌کم به مرحله جدیدی وارد می‌شود»

نیروهای ولادیمیر پوتین «تقریبا به طور قطع» به این دلیل جمع شده‌اند که یا می‌خواهد برای ضدحمله اوکراینی‌ها آماده باشد - Olga MALTSEVA / AFP

وزارت دفاع بریتانیا هشدار داد تجمع نیروهای روس در جنوب اوکراین ممکن است نشانه آمادگی برای حمله‌ای دیگر باشد.

وزارت دفاع اعلام کرد که نیروهای ولادیمیر پوتین «تقریبا به طور قطع» به این دلیل شده‌اند که یا می‌خواهند برای ضدحمله اوکراینی‌ها آماده باشند یا احتمالا می‌خواهند در خاک این کشور که قسمتی از آن را از آغاز جنگ در ماه فوریه اشغال کرده‌اند، پیشروی تازه‌ای کنند.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، این درگیری «کم‌کم به مرحله جدیدی وارد می‌شود» و جنگ غرب و جنوب را به یک خط مقدم حدودا۳۵۰ کیلومتری تبدیل می‌کند که از نزدیکی شهر زاپوریژیا تا خرسون تحت اشغال روس‌ها، امتداد دارد.

کاروان‌هایی طولانی از کامیون‌‌ها، تانک‌ها و سلاح‌های ارتش روسیه در حال حرکت به سمت جنوب غربی و دور شدن از منطقه دونباس دیده شده‌اند؛ منطقه‌ای که کانون اقدام‌های جنگی اخیر روسیه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که «طبق گزارش‌ها»، تجهیزات نظامی «از ملیتوپل، بردیانسک، ماریوپل و مناطق مرکزی روسیه از راه پل کرچ به سوی کریمه در حال حرکت‌اند»، در حالی که گردان‌های تاکتیکی متشکل از۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نیروی نظامی «در کریمه پیاده شده‌اند و تقریبا مطمئنیم از آن‌ها برای پشتیبانی از نیروهای روسیه در منطقه خرسون استفاده خواهد شد».

گفته می‌شود نیروهای اوکراین با تمرکز بر هدف‌گیری پل‌ها، انبارهای مهمات‌ و راه‌آهن جنوب این کشور سعی دارند از قدرت روسیه در تجهیزات‌رسانی مجدد به ارتش خود بکاهند.

رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی روز ‌‌‌‌‌شنبه گفت که نیروهایش هفته قبل در نابودسازی ذخایر لجستیک روسیه به «نتایج چشمگیری» دست یافتند.

او در یک سخنرانی ویدیویی اواخر شب گفت: «هر حمله به انبارهای مهمات‌ دشمن، مقرهای فرماندهی و انبار تجهیزات روسیه جان همه ما، جان نظامیان و غیرنظامیان اوکراین را نجات می‌دهد.»

روسیه دوباره متهم شد که آخر هفته، نیروگاهی هسته‌ای در زاپوریژژیا را گلوله‌باران توپخانه‌ای کرده است و شرکت برق هسته‌ای دولتی اوکراین گفت نیروهای روسیه به سه حسگر تشعشع در این تاسیسات آسیب زدند.

زلنسکی در توییتر نوشت: «جامعه بین‌المللی باید با تحریم صنعت هسته‌ای و سوخت هسته‌ای روسیه، به هراس‌افکنی هسته‌ای روسیه پاسخ قوی‌تری بدهد.»

در جای دیگر، چهار فروند کشتی حامل غلات اوکراین در چارچوب قرارداد گشایش صادرات دریایی این کشور از بندرهای دریای سیاه عزیمت کردند.

پاپ فرانسیس با استقبال از این اقدام گفت: «این گام نشانگر آن است که با گفت‌وگو می‌توان به نتایج عینی رسید و این به همه کمک می‌کند.»

همچنین روز یکشنبه، عفو بین‌الملل بابت «اضطراب و خشمی» که یک گزارش این سازمان به پا کرد، عذرخواهی کرد. در این گزارش، اوکراین متهم شد که با مستقر کردن نظامیان اوکراین در مناطق مسکونی، غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد.

زلنسکی این سازمان را متهم کرد که سعی دارد مسئولیت تجاوز را از دوش روسیه بردارد و اوکسانا پوکالچوک، رئیس شاخه اوکراین عفو بین‌الملل هم که استعفا کرده، می‌گوید این گزارش یک هدیه تبلیغاتی برای مسکو است.

© The Independent

بیشتر از جهان