دبیرکل سازمان ملل: هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای، اقدامی است انتحاری

درپی گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژا در روزهای جمعه و شنبه، روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول این حمله می‌دانند

درپی حمله دوباره به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژا در اوکراین و درحالی‌که مسکو و کی‌یف یکدیگر را به انجام این حمله محکوم می‌کنند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، چنین حملاتی را  اقدامی «انتحاری» دانست و خواستار دسترسی بازرسان بین‌المللی به این نیروگاه هسته‌ای شد.

گوترش روز دوشنبه، ۱۷ مردادماه، در یک نشست خبری در ژاپن بدون اشاره به این‌که کدام‌یک از طرفین جنگ در اوکراین مسئول حمله اخیر بوده‌اند، هشدار داد که «هرگونه حمله‌ به یک نیروگاه هسته‌ای، اقدامی است انتحاری». 

رخدادهای اخیر در منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژای اوکراین، جهان را نگران کرده است و گوترش اعلام کرد که لازم است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه نیاز دسترسی داشته باشد. 

او افزود: «ما به‌طور کامل از آژانس در تمام تلاش‌هایش در رابطه با ایجاد شرایط تثبیت نیروگاه حمایت می‌کنیم.»  

دبیرکل سازمان ملل متحد که به‌منظور شرکت در «مراسم یادبود صلح هیروشیما» برای بزرگداشت هفتادوهفتمین سالگرد نخستین بمباران اتمی جهان به ژاپن رفته است، روز شنبه نیز در آن مراسم، گفت: ««سلاح‌های هسته‌ای ناکارآمدند. این ابزار تضمین‌کننده هیچ نوع ایمنی نیست و تنها مرگ و ویرانی به‌بار می‌آورد.» 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز شنبه هشدار داد که حمله اخیر، «خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای را برجسته می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین اعلام کرد که اقدام نیروهای روسیه به گلوله‌باران دوباره نیروگاه هسته‌ای زاپوریژا در روز شنبه، به سه حسگر تشعشع آسیب رسانده و یکی از کارکنان نیروگاه را زخمی کرده است. این گلوله‌باران دومین حمله به نیروگاه هسته‌ای در طول روزهای گذشته بود. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روسیه را به «تروریسم هسته‌ای» متهم کرد و به گفته او، این اقدام، تحریم‌های بین‌المللی بیشتری را، این‌بار علیه بخش هسته‌ای مسکو، تضمین می‌کند.

زلنسکی روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «هیچ ملتی در جهان وجود ندارد که وقتی یک دولت تروریستی به‌سوی یک نیروگاه هسته‌ای آتش می‌گشاید، احساس امنیت کند.»

نیروهای روسیه در اوایل ماه مارس این نیروگاه هسته‌ای واقع‌در جنوب‌شرقی اوکراین را که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، به تصرف خود درآوردند، اما هنوز متخصصان اوکراینی آن را اداره می‌کنند.

مقام‌های منصوب‌شده ازسوی روسیه در منطقه مدعی شده‌اند که نیروهای اوکراینی با به‌کارگیری یک موشک‌انداز چندگانه به محل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژا حمله کردند و به ساختمان‌های اداری و منطقه نزدیک یک انبار آسیب رساندند. سفارت روسیه در واشنگتن نیز بیانیه‌ای درباره خسارات واردشده به نیروگاه و اطرافش منتشر کرده است.

در بیانیه سفارت ادعا شده است که «ملی‌گرایان اوکراینی» در پنجم اوت حمله‌ای توپخانه‌ای به منطقه نیروگاه هسته‌ای انجام دادند که در اثر آن، دو خط برق فشار قوی و یک خط لوله آب آسیب دیده و تنها «به‌لطف اقدام‌های موثر و به‌موقع ارتش روسیه» در راستای پوشش‌دادن تاسیسات هسته‌ای، «زیرساخت‌های حیاتی آن، تحت تاثیر حمله قرار نگرفت.

ازسوی دیگر، کی‌یف مدعی است که روز جمعه در حمله روسیه یک خط برق فشار قوی این نیروگاه قطع شده است، درحالی‌که بدون برق امکان خنک نگه‌داشتن استخرهای ذخیره سوخت هسته‌ای وجود ندارد و با ادامه قطعی برق، ممکن است یک فاجعه اتمی رخ دهد.   

بیشتر از جهان