دبیرکل ناتو: جنگ اوکراین خطرناک‌ترین لحظه تاریخ اروپا پس از جنگ جهانی دوم است

«نباید به روسیه اجازه دارد تا در این جنگ پیروز شود»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی «ناتو»، تهاجم روسیه به اوکراین را خطرناک‌ترین لحظه تاریخ اروپا، بعد از پایان جنگ جهانی دوم توصیف کرد و گفت نباید به روسیه اجازه دارد تا در این جنگ پیروز شود.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۱۳ مردادماه ‌۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از استولتنبرگ، دبیرکل پیمان «ناتو» نوشت: «برای جلوگیری از پیروزی مسکو، ناتو و کشورهای عضو آن، شاید مجبور شوند برای مدتی طولانی به پشتیبانی نظامی و ارائه سایر کمک‌های خود به اوکراین ادامه دهند.»

به‌گفته دبیرکل پیمان نظامی «ناتو»، به نفع ما است که این «سیاست تهاجمی» روسیه شکست بخورد.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به‌نقل از دبیرکل‌ «ناتو» نوشت: «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد وحشتناک است، اما اگر جنگی میان روسیه و ناتو رخ دهد، بسیار بدتر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل ناتو در ادامه صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش تهدید کرد اگر ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، حتی به‌ فکر انجام کاری مشابه با آنچه در گرجستان یا اوکراین انجام داد، با یکی از اعضای ناتو باشد، آن گاه تمامی اعضای ناتو با روسیه وارد جنگ خواهند شد.

دبیرکل پیمان نظامی ناتو، در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش موضع‌گیری‌های چین در قبال سفر  نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان را تند و «افراطی» توصیف کرد.

به‌گفته دبیرکل ناتو، طی سال‌های گذشته، مقام‌های آمریکایی و سایر متحدان آمریکا در «ناتو»، به‌طور منظم با مقام‌های تایوانی دیدار داشته‌اند. بنابراین دلیلی برای واکنش تند و بیش از اندازه دولت چین به سفر پلوسی وجود ندارد.

نانسی پلوسی، در مقام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بلندپایه‌ترین مقامی است که طی ۲۵ سال گذشته وارد تایوان شد. این سفر با واکنش‌ها و تهدیدهای نظامی پکن در تنگه تایوان همراه شد.

چین روز پنج‌شنبه یک مانور نظامی بزرگ در تنگه تایوان برگزار کرد. در جریان این مانور چندین موشک در نزدیکی تایوان شلیک شد.

بیشتر از جهان