هواداران طالبان علیه آمریکا تظاهرات کردند

تظاهرات‌کنندگان آمریکا را به نقض توافق دوحه و تجاوز به خاک افغانستان متهم کردند

صدها نفر از هواداران طالبان در شماری از شهرهای افغانستان از جمله در شرق و شمال این کشور، روز جمعه، ۱۴ مرداد، به دستور رهبران این گروه به خیابان‌ها آمدند و حمله هوایی آمریکا به کابل را که به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا به مرگ رهبر القاعده منجر شد، محکوم کردند.

تظاهرات‌کنندگان آمریکا را به نقض توافق دوحه و تجاوز به خاک افغانستان متهم کردند و توقف مداخله این کشور در امور افغانستان را خواستار شدند.

نخستین تجمع‌های اعتراضی به حمله هوایی آمریکا در دو استان‌ خوست و پکتیا که حوزه نفوذ شبکه حقانی به شمار می‌روند، برگزار شدند و به دنبال آن، چند تظاهرات مشابه در استان‌های بادغیس، بلخ، هرات، نیمروز و شماری دیگر از شهرها به راه افتاد.

هنوز مشخص نیست که آیا دستور برگزاری این اعتراض‌ها را سران شبکه حقانی که با کشته شدن الظواهری ناپدید شد‌ه‌اند، صادر کرده‌اند یا ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، چنین دستوری داده است.

تظاهرات‌کنندگان پرچم طالبان را در دست داشتند و با سر دادن شعار «زنده‌باد امارت اسلامی»، به آمریکا هشدار دادند که ادامه مداخله در امور افغانستان می‌تواند پیامد‌های بدی به دنبال داشته باشد. روی یکی از پارچه‌نوشته‌هایی که معترضان حمل می‌کردند، چنین نوشته است: «جو بایدن، دروغ گفتن را بس کن!» اعتراض‌کنندگان معتقدند آمریکا به بهانه هدف قرار گرفتن رهبر القاعده، به کابل حمله هوایی کرده و این نقض آشکار توافق دوحه و تجاوز به تمامیت ارضی افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات‌کنندگان شعار «مرگ بر آمریکا» نیز سر دادند و اعلام کردند که از سیاست‌ها و برنامه‌های امارت طالبان حمایت می‌کنند.

طالبان پس از پنج روز سکوت در مورد مرگ الظواهری در کابل، روز پنجشنبه، با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کردند که از حضور و محل زندگی رهبر القاعده در کابل اطلاعی ندارند. در حالی که بر اساس اطلاعات مقام‌های آمریکا، الظواهری و خانواده‌اش از اوایل سال ۲۰۲۲ در ناحیه مرفه‌نشین شیرپور کابل زندگی می‌کردند.

در اطلاعیه طالبان همچنین آمده است که حمله هوایی آمریکا به خانه‌ای در کابل نقض آشکار توافق دوحه است و چنین اقدام‌هایی بر روابط  طالبان و آمریکا تاثیر منفی می‌گذارد.

سران شبکه حقانی که آن‌ها را متحد دیرینه القاعده می‌دانند، پس از کشته شدن الظواهری از انظار عمومی ناپدید شده‌اند. در روزهای گذشته، چندین مقام فعلی و پیشین آمریکا از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، در مصاحبه‌هایی جداگانه، گفتند که شبکه حقانی به دلیل روابط دیرینه با القاعده، از ایمن الظواهری در کابل میزبانی کرده است.

ایمن الظواهری بامداد یکشنبه، ۳۱ ژوییه در نتیجه شلیک دو موشک هلفایر از یک پهپاد آمریکایی، در بالکن خانه‌ای در ناحیه شیرپور شهر کابل کشته شد. عملیات کشتن او چند ماه قبل در کاخ سفید و با حضور جو بایدن مطرح و پس از بررسی‌ و بحث‌های فراوان، در تاریخ ۲۵ ژوییه نهایی شد. پس از آنکه بایدن در این روز دستور حمله به الظواهری را صادر کرد، نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در حمله‌ای هدفمند که به گفته بایدن، به غیرنظامیان آسیبی وارد نکرد، او را کشتند.