درخواست عربستان سعودی برای میزبانی بازی‌های زمستانی آسیایی ۲۰۲۹

پیشنهاد میزبانی رقابت‌های زمستانی با هدف معرفی تنوع جغرافیایی و زیست‌محیطی عربستان سعودی ارائه شده است

کمیته المپیک و پارالمپیک عربستان سعودی درخواست رسمی‌ خود را برای میزبانی بازی‌های زمستانی سال ۲۰۲۹ میلادی به شورای المپیک آسیا ارائه کرد. این کمیته شامگاه چهارشنبه سوم ژوییه (۱۲ مرداد) با صدور اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد قصد دارد دهمین دوره بازی‌های آسیایی زمستانی را در منطقه «تروجینا» واقع در «شهر رویایی و در حال احداث نئوم» برگزار کند.

این درخواست چشم‌انداز بلندپروازانه مقام‌های عربستان سعودی را در معرفی تروجینا به‌عنوان نامزد میزبانی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی فصل زمستان قاره آسیا آشکار می‌کند، زیرا در برجسته‌ترین رویداد زمستانی آسیا، نمایندگانی از ۳۲ کشور حضور خواهند داشت.

به گزارش العربیه، در صورت موافقت با این پیشنهاد، عربستان سعودی نخستین کشور غرب آسیا است که میزبانی بازی‌های زمستانی را بر عهده می‌گیرد. این رقابت‌ها طی هشت دوره قبل در کشورهایی مانند ژاپن، چین، کره جنوبی و قزاقستان برگزار شدند. نهمین دوره آن نیز در سال ۲۰۲۵ در کره جنوبی برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده عبدالعزیز بن ترکی الفیصل، وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک و پارالمپیک سعودی، هدف از ارائه پیشنهاد میزبانی رقابت‌های زمستانی را معرفی تنوع جغرافیایی، زیست‌محیطی و ثروت‌های طبیعی عربستان سعودی خواند. تروجینا بخشی از طرح منطقه‌ای شهر هوشمند نئوم است که در ۵۰ کیلومتری ساحل خلیج عقبه در قلب منطقه کوهستانی عربستان سعودی با ارتفاع بین ۱۵۰۰ متر تا ۲۶۰۰ متر واقع شده است و مساحتی نزدیک به ۶۰ کیلومترمربع را پوشش می‌دهد. این پروژه، که قرار است در تمام طول سال امکان اسکی و ورزش‌های ماجراجویانه را ارائه دهد، در سال ۲۰۲۶ تکمیل می‌شود.

پیش‌تر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، درباره این منطقه گفته بود: «تروجینا با ایجاد مکانی مبتنی بر اصول اکوتوریسم، گردشگری کوهستانی را برای جهان بازتعریف خواهد کرد و بر تلاش‌های ما برای حفاظت از طبیعت و ارتقای کیفیت زندگی جامعه که با اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ همسو است، صحه می‌گذارد.‌»

دفتر اجرایی شورای المپیک آسیا در اوایل اکتبر آینده در کشور کامبوج تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن نیز، مجمع عمومی شورای المپیک آسیا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری، میزبان رقابت‌های زمستانی سال ۲۰۲۹ را معرفی خواهد کرد.

عربستان سعودی به‌تازگی برای میزبانی جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا در سال ۲۰۲۶ نیز به کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست داده است. یاسر المشال، رئیس فدراسیون فوتبال این کشور، با اعلام این خبر، گفت کشورش قصد دارد رویدادهای ورزشی مهم منطقه‌ای و قاره‌ای بیشتری را میزبانی کند. عربستان سعودی درخواست میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ را هم داده است.

بیشتر از ورزش