موج انتقادها به کیسه زباله ۱۷۹۰ دلاری بالنسیاگا

کیسه‌های زباله در نمایش پاییز و زمستان ۲۰۲۲ بالنسیاگا نماد آوارگی اوکراینی‌های بود

طراحی این کیف‌های گران‌قیمت از کیسه‌زباله یک‌بارمصرف الگو گرفته است-Balenciaga.com

نمایش مد پاییز و زمستان ۲۰۲۲ بالنسیاگا در هفته مد پاریس، تصویری نمادین از آوارگی را نشان داد. مردان و زنانی که در میان برف مصنوعی سرها را در برابر باد خم کرده و دارایی‌شان را در کیسه‌ای پلاستیکی در دست دارند. نمادی که طراح خلاق گرجستانی برای نشان دادن همبستگی خود با آوارگان اوکراینی به دست مدل‌ها داده بود حالا موضوع بحث و انتقاد بسیاری از علاقه‌مندان مد شده است.

دمنا واسلیا که از سال ۲۰۱۵ در خانه مد بالنسیاگا فعالیت دارد. نمایش مد پاییز ۲۰۲۲ بالنسیاگا که در روز یکشنبه، ششم ماه مارس برگزار شد، فراتر از زرق‌وبرق هفته مد مورد توجه قرار گرفت. دمنا مدیر خلاقیت بالنسیاگا با خواندن شعری در توصیف بحران اوکراین و اهدای تی‌شرت‌هایی به شرکت‌کنندگان در نمایش با رنگ‌های سفارشی متمرکز بر پرچم اوکراین به یکی از موضوعات روز جهان واکنش نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجرای این نمایشگاه نیز یک تجربه قوی و متفاوت بود؛ زیرا مدل‌ها از مسیری برفی و طوفانی عبور می‌کنند که با شیشه‌هایی از مهمانان جدا شده است و نمایشگر احساس فرار دمنا از کشورش گرجستان و مشابه شرایط خانواده‌های اوکراینی است که از جنگ فرار می‌کنند.

اما چیزی که باعث جنجال در این نمایش شد، طراحی کیسه‌های زباله بود. دمنا در گفتگویی با WWD چنین گفت: «اصلا دلم نمی‌خواست فرصت تولید گران‌قیمت‌ترین کیسه‌های زباله دنیا را از دست بدهم، کیست که رسوایی‌های دنیای مد را دوست نداشته باشد؟»

طراحی این کیف‌های گران‌قیمت از کیسه‌زباله یک‌بارمصرف الگو گرفته است، با این تفاوت که اینجا از چرم نرم گوساله در تولید آن استفاده شده است.

در توییتر، شبکه اجتماعی که همیشه با نگاه انتقادی کاربرانش مشهور است، خبری از تحسین این ایده جدید نبود.

یکی از کاربران در توییتی با اشاره به این کیسه‌های آماده فروش چنین نوشت: «همه می‌دانیم که این آخر دنیاست و من از این بابت خوشحالم.»

آماندا ابینگتون، بازیگر بریتانیایی هم در یک توییت انتقادی نوشت: «بالنسیاگا همه ما را مسخره کرده است. اگر این را بخزید من قطعا برای شما متاسف خواهم شد.»

کاربر دیگری نوشت: «دفعه بعدی که یکی من را کیسه آشغال خطاب کرد، فرض می‌کنم داریم در مورد این چیزهای بالنسیاگا صحبت می‌کنیم.»

کیسه‌های بالنسیاگا در چهار رنگ سیاه، سفید و قرمز، آبی و سیاه و زرد و سیاه و به مبلغ ۱۴۰۰ یورو، معادل ۱۷۹۰ دلار در فروشگاه‌های بالنسیاگا به فروش می‌رسد.

بیشتر از مُد و زیبایی