تایوانی‌ها در مورد دیدار نانسی پلوسی چه نظری دارند؟

چین به تلافی، تهدید کرد به مدت چهار روز در مناطق ساحلی رزمایش نظامی برگزار خواهد کرد

دیدار طوفانی نانسی پلوسی از تایوان در عرض کمتر از ۲۴ ساعت پایان یافت اما طی این مدت، این جزیره کوچک دموکراتیک ناگهان به کانونی‌ترین موضوع صحبت‌ها در جهان تبدیل شد. پیش از ورود پلوسی، نگرانی‌هایی در ایالات متحده وجود داشت که مبادا این دیدار به تنش میان پکن و واشنگتن دامن بزند و به نظر می‌رسید صدور سریع مجموعه هشدارهای جدی دولت چین هم موید آن باشد. وانگ یی، وزیر خارجه چین، گفت اینکه ایالات متحده «خود را با ۱.۴ میلیارد مردم چین دشمن کند، پایان خوشی نخواهد داشت».

اما این‌جا در تایپه، زندگی همچنان به‌نسبت آرام بود و کسب‌وکارها روال عادی خود را داشت. در حالی که بحث‌های بین‌المللی بیشتر بر خطرهای شعله‌ور شدن درگیری نظامی بین این دو بزرگ‌ترین کشور جهان متمرکز بود، اخبار در تایوان بیشتر بر شایعات یا خبرهای مربوط به سیاست داخلی متمرکز است. به همین دلیل، شاید برخی فکر کنند مردم تایوان به خطرهای بالقوه دیدار پلوسی‌ـ به‌ویژه با توجه به لحن تند اظهارنظرهای پکن‌ـ اعتنایی ندارند؛ اما حقیقت فقط این است که مردم تایوان به این‌گونه لفاظی‌ها عادت کرده‌اند. چین تقریبا هر روز تایوان را به حمله نظامی تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ورود پلوسی موجی از حمایت‌های مردمی هم از او و هم از ایالات متحده به راه انداخت. با بسیاری از مردم تایوان که صحبت کردم، از رئیس مجلس ایالات متحده سپاسگزار بودند که تصمیم گرفت سفرش را انجام دهد؛ به‌خصوص آنکه شایعه شده بود او را از آمدن منع می‌کردند. برخی می‌گفتند اگرچه می‌دانند که احتمالا پکن بابت سفر او به انتقام‌جویی متوسل خواهد شد، سفر پلوسی باعث می‌شود تایوان به طور بی‌سابقه‌ای در کانون توجه بین‌المللی قرار گیرد و جهان از تنگناهای فراروی این جزیره شناخت بهتری پیدا کند. برخی دیگر می‌گویند سفر پلوسی به ایجاد سطح معینی از اطمینان مجدد منجر می‌شود و به نظر می‌رسد حاکی از این پیام باشد که ایالات متحده عزم خود را جزم کرده که به حمایت از تایوان در برابر چین ادامه دهد، چینی که بیش از هر زمانی ستیزه‌جو شده است.

تایوان بابت دیدار پلوسی از حالا با انتقام‌جویی چین مواجه شده است. هم‌زمان با حضور پلوسی در تایوان، واردات فهرست بلندبالایی از کالاهای تایوانی به چین ممنوع شد. سپس پکن اعلام کرد از روز پنجشنبه، اجرای رزمایش چهارروزه با مهمات واقعی را از سواحل اطراف تایوان آغاز خواهد کرد. همین چند ساعت پیش، وزیر دفاع تایوان اعلام کرد بیش از ۲۰ هواپیمای نظامی چین به قلمرو شناسایی پدافند هوایی تایوان وارد شده‌اند و ۲۲ هواپیما نیز از خط میان‌گذر تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

شاید این ترفندها آشنا به نظر بیاید، اما حجم اقدام‌های تلافی‌جویانه چین همچنان به نگرانی ساکنان تایوان منجر شده است. احتمال اینکه چین در آینده نزدیک، در پی درگیری نظامی مستقیم با تایوان باشد، بعید به نظر می‌رسد اما نزدیکی محل اجرای این رزمایش به این جزیره پیامی واضح دارد: چین نمی‌خواهد تایوان بیش از این با سایر کشورها به‌ویژه ایالات متحده تعاملی داشته باشد.

چین سال‌ها است که تایوان را جزئی از قلمرو خود به حساب می‌آورد و از زمان به قدرت رسیدن شی جین‌‌پینگ، صحبت از پیوستن تایوان به چین- حتی اگر لازم باشد با زور- بیشتر شده است. هم‌زمان با ورود به ششمین ماه از آغاز جنگ اوکراین، نظر برخی مردم تایوان درباره میزان واقعی تهدیدی که از سوی چین متوجه این کشور است، در حال تغییر است. بیشتر آنان در چند دهه اخیر، دیگر به تهدیدهای مستمر این کشور بزرگ‌تر عادت کرده‌ و حتی حساسیت خود را به این موضوع از دست داده‌ بودند؛ اما حالا بسیاری از ضرورت توانایی تشکیل بسیج دفاعی علیه نیروهای مهاجم صحبت می‌کنند.

عده‌ای از صاحب‌نظران آشکارا از گیر افتادن بین دو قدرت بزرگ متخاصم صحبت کرده‌اند و آن را سرنوشت محتوم مردم تایوان می‌دانند. در گیرودار بحث‌های کلی درباره احتمال ایجاد تنش بین پکن و واشنگتن، مردم این‌جا می‌گویند مشتاق‌اند در سراسر دنیا از «دیدگاه تایوانی‌ها» هم سخن به میان آید.

در حالی که پلوسی در مرحله بعدی سفر آسیایی‌اش، به کره جنوبی می‌رود، مردم تایوان محتاطانه منتظر رزمایش چهارروزه‌ای‌اند که پکن قصد اجرای آن را دارد. برای آماده‌‌سازی، ده‌ها پرواز لغو شده‌اند و نهادهای دولتی کم‌کم از احتمال اجرای برنامه‌های اضطراری می‌گویند. با این حال، توجه فعلی جهانیان به تایوان به مردم این کشور روحیه می‌دهد. با وجود عواقب منفی آشکار سفر پلوسی، اکثر مردم اتفاق نظر دارند که بهتر است تعداد کشورهای خارجی در تعامل با تایوان در آینده نزدیک نه کمتر که بیشتر شود.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه