امیرعبداللهیان: دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید پاسخ به آمریکا بود

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند توافق هسته‌ای را بپذیرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «جنون» و «نمایشی بی‌اثر» خواند - ATTA KENARE / AFP

پس از آنکه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، از صدور دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته و گازدهی به آن‌ها خبر داد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که این کار در پاسخ به اقدام اخیر آمریکا انجام شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده روز دوشنبه، اول اوت (دهم مرداد)، اعلام کرد شش شرکت را به دلیل ارتباط با «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس» به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مدعی است که طرف آمریکایی با این‌گونه اقدام‌ها قصد دارد سر میز مذاکره امتیازگیری کند. او ضمن تهدید تلویحی ایالات‌ متحده، گفت: «ما برای رسیدن به توافقی قوی جدی‌ و اهل منطق و مذاکر‌ه‌ایم؛ اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد، هرگز دست بسته نخواهیم بود.»

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که این قطعنامه در حالی صادر شد که جمهوری اسلامی ایران خود را برای دور جدیدی از مذاکرات آماده می‌کرد. او در ادامه ادعاهای خود، افزود که در همان زمان و به طور مکرر، پیام‌هایی از طرف جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای ایران ارسال می‌شد، مبنی بر اینکه این کشور حسن نیت دارد و در بازگشت به توافق جدی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر عبداللهیان در ادامه سخنان خود، به متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، درباره مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت که «ابتکار» او در پایتخت‌ همه کشورهای طرف مذاکره در حال بررسی است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، ششم مرداد (۲۸ ژوییه)، خبر داد که کشورش برای پذیرش متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آماده است اما جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه همواره ایالات‌متحده را به وقت‌کشی متهم می‌کند، هنوز نتایج بررسی متن پیشنهادی را اعلام نکرده و آن‌طور که امیرعبداللهیان می‌گوید، همچنان در حال بررسی این متن است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «جنون» و «نمایشی بی‌اثر» خواند و مدعی شد که «حتی خود بورل هم در متن اخیر به شکست حداکثری تحریم‌های ترامپ علیه ایران اشاره کرده است اما باز جنون اعمال تحریم‌ها را شاهدیم.»

خبر تزریق گاز به سانتریفوژهای جدید در ایران در حالی اعلام شد که مقام‌های کشورهای غربی تایید کرده‌اند مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده است.

وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز دوشنبه، دهم مرداد، با صدور بیانیه‌ای، درباره دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هشدار دادند و اعلام کردند که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک بسیار، ایران هنوز از فرصت اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده نکرده است.

این کشورها از جمهوری اسلامی ایران خواستند ضمن اجرای مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده، نیز در سخنانی جداگانه‌ گفت که احیای برجام برای جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و جامعه بین‌الملل بهترین حاصل را در پی خواهد داشت. او در عین‌ حال، اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران «یا مایل نیست یا قادر نیست توافق هسته‌ای برای بازگشت به برجام را بپذیرد».

در حالی‌ که کشورهای غربی برای احیای برجام تلاش می‌کنند، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌تناوب از توانایی ساخت بمب اتم دم می‌زنند. به‌تازگی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که ایران توان فنی ساخت بمب اتم را دارد «ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست».

پیش از او، صادق خرازی، مشاور علی خامنه‌ای در سیاست خارجی، هم گفته بود: «تنها در چند روز، سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به‌‌سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند.» محمدجواد لاریجانی نیز در همین زمینه گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که سلاح هسته‌ای بسازیم، کسی نمی‌تواند جلو ما را بگیرد.»