راهبرد جدید رژیم ایران برای گسترش نفوذ در کشورهای غرب آسیا

رژیم ایران توانایی‌های نظامی خود را افزایش داده و در آستانه رسیدن به مرحله تولید سلاح‌های هسته‌ای است

رویکرد تهاجمی تهران با گذشت زمان، پیوسته تشدید می‌شود و فروکش نمی‌کند - ATTA KENARE / AFP

خبرگزاری ایلنا به نقل از ژنرال رحیم صفوی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران، نوشت که نیروهای مسلح باید خود را برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن آماده کنند. صفوی گفت: «صحنه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشورهای منطقه غرب آسیا در حال تغییر و تحول است و ایران باید در این تغییرات یک کنشگر فعال باشد نه منفعل.»

منظور از منطقه غرب آسیا کشورهای شرقی جهان عرب تا کرانه‌های دریای سرخ‌اند.

این در حالی است که رویکرد تهاجمی تهران با گذشت زمان، پیوسته تشدید می‌شود و فروکش نمی‌کند. علاوه بر این، رژیم ایران توانایی‌های نظامی خود را افزایش داده و در آستانه رسیدن به مرحله تولید سلاح‌های هسته‌ای است. در طول هفته‌های گذشته، تهران بارها این صحبت را تکرار کرد که قصد ندارد بمب هسته‌ای بسازد و به آمادگی برای تولید آن بسنده می‌کند.

آمادگی در اینجا به این معنا است که رژیم ایران در تاسیسات هسته‌ای خود اورانیوم غنی‌شده کافی، تجهیزات تولیدی، فناوری و وسایل حمل‌ونقل بالیستیک را در اختیار دارد که آن را در هر لحظه که بخواهد، به یک قدرت هسته‌ای تبدیل می‌کند؛ بدون اینکه با چالش تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو شود یا در معرض خطر هرگونه حمله احتمالی اسرائیل که تهران به‌شدت از آن نگرانی دارد، قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اشاره به مقاله‌‌ای که چندی قبل درباره این واقعیت نوشتم که رژیم ایران به کاهش نفوذش در منطقه هیچ تمایلی ندارد، بلکه همچنان به دنبال گسترش نفوذ و برافروختن شعله‌های جنگ در کشورهای عربی است، می‌توان گفت که اظهارات تازه مقام‌های ایران ماهیت رویکرد تهاجمی رژیم ایران را بیش از پیش روشن می‌کند.

سرلشکر صفوی، مشاور نظامی خامنه‌ای، در همایشی که سپاه پاسداران در شهر قم برگزار کرد، در حضور جمعی از فرماندهان نظامی، دستورات رژیم را این‌گونه بیان کرد: «روابط همه‌جانبه ایران، روسیه، چین و هند را می‌توان در چارچوب سازمان همکاری شانگهای توسعه داد تا یک قدرت آسیایی یا اوراسیایی شکل بگیرد و با شکل‌ دادن به جهانی چندقطبی چشم‌انداز جدیدی ایجاد کند.»

البته بعید است که رژیم ایران بتواند چنین ائتلاف بزرگی را در برابر آمریکا و متحدانش ایجاد کند؛ زیرا جمع‌ کردن هند، روسیه و چین زیر یک چتر، با توجه به اهداف و منافع متفاوت آن‌ها، دشوار است. با این حال، اظهارت صریح رحیم صفوی با ذهنیت تهاجمی علیه غرب آسیا بیخود و بی‌‌دلیل نیست؛ به‌ویژه اینکه رژیم ایران در آستانه دستیابی به سلاح بازدارنده یعنی قدرت هسته‌ای است که به تهران برای پیشروی در منطقه اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌دهد و آن را از هرگونه ضدحمله بزرگ محافظت می‌کند.

رژیم ایران پیش از آنکه برای تولید سلاح‌ هسته‌ای توانایی لازم را به دست آورد، برای پیشبرد پروژه تهاجمی خود در منطقه از گروه‌های وفادار به تهران مانند حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان عراق و جهاد اسلامی در غزه استفاده می‌کند تا مستقیم در معرض خطر جنگ قرار نگیرد.

رژیم ایران که در گام اول، عراق را هدف قرار داد، در تلاش برای گسترش نفوذ در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است؛ بدون اینکه از توجهش به سایر کشورهای عربی مانند اردن کاسته شود. در همین راستا، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، هفته گذشته درباره افزایش خطر رژیم ایران در منطقه هشدار داد و افزود که افزایش روزافزون نفوذ رژیم ایران در عراق مرزهای کشورش را به‌طور مستقیم در معرض خطر قرار می‌دهد.

تحرکات و فعالیت‌هایی که رژیم ایران طی چندین سال گذشته در لبنان، سوریه و نوار غزه انجام داد، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل برنامه‌ای ندارد، زیرا اسرائیل کشوری هسته‌ای است که می‌تواند ایران را به‌سرعت نابود کند. بنابراین هدف ایران فلج کردن توانایی‌های اسرائیل است تا تل‌آویو در جنگ‌های منطقه، به بازیگری منطقه‌ای در برابر ایران تبدیل نشود و در رویارویی‌های احتمالی در عراق، منطقه خلیج فارس و سوریه نقشی نداشته باشد.

البته هدف رحیم صفوی از اصطلاح جنگ ترکیبی این است که جنگ آینده علاوه بر قدرت نظامی، «اقتصاد، فرهنگ و فناوری جدید» را نیز شامل می‌شود؛ به این معنی که هدف از کلیه فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در این راستا انجام می‌شود، آمادگی برای جنگ است، نه توسعه و پیشرفت جامعه.

برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه