آمریکا شش شرکت خارجی را به دلیل ارتباط با پتروشیمی ایران تحریم کرد

«شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس، یکی از بزرگترین واسطه‌های فروش ده‌ها میلیون دلار محصولات نفتی از ایران به شرق آسیا است»

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که همزمان با مسیر دیپلماسی از ابزار تحریم استفاده می‌کند-Morteza Nikoubazl via Reuters

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا شش شرکت را به دلیل ارتباط با «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس» به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرد.

اداره کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه، اول اوت (دهم مرداد)، از تحریم شرکت‌هایی خبر داد که برای فروش و انتقال و مروادات بانکی مورد استفاده «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس» قرار می‌‌گیرند.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس» را «یکی از بزرگترین واسطه‌های پتروشیمی ایران برای تسهیل فروش ده‌ها میلیون دلار محصولات نفتی و پتروشیمی از ایران به شرق آسیا» خوانده است. 

به گفته این بیانیه، «شرکت تجارت صنعت پترشیمی خلیج فارس» زیرمجموعه «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» است که نیمی از صادرات کل محصولات پتروشیمی کشور را بر عهده دارد.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخش مالی و اطلاعات تروریسم، گفت: «ایالات متحده آمریکا برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام به مسیر دیپلماسی ادامه می‌دهد. تا رسیدن به زمانی که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل تعهداتش شود، ما به تحریم  فروش غیرقانونی نفت و محصولات پتروشیمی ایرانی ادامه می‌دهیم.»

بر اساس گزارش پایگاه‌اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا، ایالات متحده چهار شرکت از هنگ‌کنگ، یک شرکت از امارات متحده عربی و یک شرکت از سنگاپور را تحریم کرد. این آخرین اقدام در راستای اجرای تحریم های ایالات متحده است که برای کاهش درآمدهای ایران طراحی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا نیز در یک اقدام جداگانه و در عین حال هماهنگ، دو شرکت مرتبط با خرید، کسب، فروش، انتقال، و بازاریابی محصولات نفتی و پتروشیمی را به فهرست تحریم خود اضافه کرده است.

به نوشته بیانیه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس»، از شرکت «تجارت قطعات یدکی ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین کاکتوس آبی»‌ در امارات متحده عربی برای تسهیل فروش میلیون‌ها دلار محصولات نفتی ایران به «شرکت پتروشیمی تریلیانس» و انتقال به شرق آسیا استفاده کرده است.

تریلیانس یکی از مهم‌ترین دلال‌های پتروشیمی ایران است که فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان خارجی را تسهیل می‌کند.

کاکتوس آبی نیز به دلیل کمک مادی و حمایت مالی و فنی و خدمات‌رسانی به «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس» وارد فهرست تحریم آمریکا شده است.

شرکت «فارول کنیون» (Farwell Canyon) و «شرکت تجارت بین‌الملل شکوفه‌ای» نیز به دلیل واسطه‌گری و تسهیل فروش ده‌ها میلیون دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به مشتریانی در شرق آسیا مورد استفاده شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته‌اند و از حساب‌های بانکی آن‌ها و همچنین حساب بانکی یک شرکت هنگ‌کنگی-مالزیایی به نام PZNFR برای جمع‌آوری میلیون‌ها دلار پول فروش محصولات استفاده شده است.

این اقدام هرگونه دارایی شرکت‌ها در ایالات متحده را مسدود می کند و آمریکایی‌ها را از معامله با آنها منع می کند. کسانی که در معامله با شرکت‌های فوق باشند نیز در معرض تحریم قرار می‌گیرند.

دولت جو بایدن از زمان شروع به کار در ژانویه ۲۰۲۱، به دلیل امید به احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تمایلی به تحریم نهادهای چینی درگیر در تجارت نفت و پتروشیمی با ایران نداشته است.

تلاش‌ها برای احیای مجدد برجام - که بر اساس آن ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم‌های آمریکا و سایر تحریم‌ها محدود کرده بود - تاکنون با شکست مواجه شده است و دولت ایالات متحده را بر آن داشته که برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران به دنبال روش‌های دیگر باشد.