تلاش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب

دولت الجزایر می‌کوشد مسیر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را هموار کند

به دنبال کاهش درگیری‌ و خشونت در سوریه، شماری از کشورهای عربی درصدد برآمدند روابط خود را با سوریه از سر بگیرند - Syrian Presidency Facebook page / AFP

با آنکه سوریه یکی از کشورهای موسس اتحادیه عرب است و در فراهم کردن زمینه تاسیس اتحادیه کشورهای عربی، نقش موثری ایفا کرد، درگیری‌های داخلی و خشونت‌هایی که به دنبال اعتراض‌های مردمی در سال ۲۰۱۱، دامن این کشور را گرفت، به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب منجر شد.

در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب که روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، وزرای خارجه کشورهای عربی تمدید عضویت سوریه در این اتحادیه را به رای گذاشتند و در نتیجه، تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب با ۱۹ رای موافق، یک رای ممتنع و دو رای مخالف، تصویب شد.

ادامه درگیری و تشدید خشونت در سوریه در طول چندین سال گذشته، مانع از بازگشت این کشور به آغوش جهان عرب و بازپس‌گیری کرسی سوریه در اتحادیه عرب شد و دمشق را در انزوا قرار داد.

در سال ۲۰۱۸ و به دنبال کاهش درگیری‌ و خشونت در سوریه، شماری از کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی و بحرین درصدد برآمدند روابط خود را با سوریه از سر بگیرند و سفارتخانه‌های خود در دمشق را باز کنند. با گذشت زمان و کاهش روزافزون جنگ در سوریه، مسیر بهبود روابط سوریه با شمار بیشتری از کشورهای عربی هموار شد و در نتیجه، برخی از کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، وضعیت ناهنجار سوریه و اصرار دولت بشار اسد به ادامه سیاست‌هایی که با چشم‌انداز جهان عرب و دیدگاه‌های بسیاری از کشورهای عربی همسو نیست، سوریه را از بازگشت به اتحادیه عرب بازداشت و به‌رغم تلاش‌های برخی از کشورهای عربی برای این امر، چندی پیش، حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، در گفت‌وگو با شبکه الحدث الیوم گفت که برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تا به حال هیچ تاریخ مشخصی تعیین نشده است و تحقق این امر به توافق کشورهای عضو اتحادیه بستگی دارد.

اکنون در حالی‌ که قرار است نشست سران اتحادیه عرب در روزهای اول و دوم نوامبر ۲۰۲۲ در الجزایر برگزار شود، دولت الجزایر می‌کوشد مسیر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را هموار کند.

در همین حال، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر، یکشنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی، اعلام کرد که کشورش به طور جدی شرکت سوریه، عضو موسس اتحادیه عرب، در نشست سران کشورهای عربی در اوایل نوامبر آینده در الجزایر را پیگیری می‌کند. او ضمن اشاره به برخی اعتراض‌ها، گفت که الجزایر برای ایجاد وحدت میان کشورهای عربی تمام تلاش خود را خواهد کرد.

عبدالمجید تبون با ابراز اطمینان از موفقیت نشست آتی سران کشورهای عربی در الجزایر، خاطرنشان کرد که هدف کشورش از برگزاری اجلاس سران عرب در الجزایر چیزی جز ایجاد همگرایی میان اعراب نیست.

او افزود: «اختلاف و ناسازگاری‌هایی که در سال‌های اخیر میان کشورهای عربی به وجود آمد، شکاف بزرگی بین اعراب پدید آورد. از این‌رو ما امیدواریم که اجلاس آینده سران عرب در الجزایر زمینه را برای وحدت و همگرایی بیشتر میان اعراب فراهم کند. ما آمادگی خود را برای هرگونه میانجی‌گری که به حل‌وفصل و برچیدن بساط اختلاف‌ها منجر شود، اعلام می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری الجزایر حضور سوریه در میان کشورهای عربی را یک امر بدیهی دانست و افزود که سوریه یکی از اعضای موسس اتحادیه عرب است و نقش موثر دمشق در امور جهان عرب را نمی‌توان نادیده گرفت.

اتحادیه عرب با نام کامل اتحادیه کشورهای عربی در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با شش عضو موسس یعنی مصر، عربستان سعودی، عراق، سوریه، لبنان و اردن تاسیس شد. این اتحادیه یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای متشکل از کشورهای عمدتا عربی‌زبان است. تعداد ۲۲ کشور عضو این اتحادیه‌اند که ۱۰ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آسیایی‌اند.