حزب‌الله درباره مناقشه دریایی به اسرائیل هشدار داد

حزب‌الله لبنان با انتشار ویدیویی درباره حفاری و استخراج منابع نفت‌وگاز دریایی به اسرائیل هشدار داد و گفت «بازی با زمان فایده ندارد»

آموس هاکستین نماینده آمریکا در زمینه امنیت انرژی روز یکشنبه در بیروت با وزیر انرژی لبنان ولید فیاض، ملاقات کرد- Anwar AMRO / AFP

حزب‌الله لبنان روز یکشنبه ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) با انتشار ویدیویی که در آن کشتی‌های درگیر در صنعت نفت و گاز دریایی اسرائیل نشان داده می‌شود، در مورد «بازی با زمان» هشدار داد و همزمان با مذاکرات تعیین مرزهای دریایی دو کشور، بار دیگر تهدید خود مبنی بر تشدید تنش نظامی را تکرار کرد.

مذاکرات لبنان و اسرائیل برای تعیین قلمرو دریایی دو طرف که با میانجیگری ایالات متحده آمریکا در جریان است، به نتیجه نرسیده است. این مذاکرات به تعیین این که منابع نفت و گاز مورد مناقشه در دریای مدیترانه متعلق به کدام کشور است، کمک و راه را برای اکتشاف بیشتر منابع هموار می‌کند.

مقامات لبنانی درباره به توافق رسیدن این دور از مذاکرات پس از سال‌ها مذاکره غیرمستقیم، ابراز خوشبینی‌ کرده‌اند. اما حزب‌الله هشدار داده است که اگر لبنان اجازه جلوگیری از اسرائیل در استخراج منابع نفت و گاز را نداشته باشد، آماده است که مانع اسرائیل شود.

اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ در یک جنگ یک ماهه علیه یکدیگر موضع گرفتند و از آن زمان تاکنون چندین بار به سوی یکدیگر آتش گشوده‌اند، اما از یک رویارویی گسترده اجتناب کرده‌اند.

ویدئو روز یکشنبه، که نمایی کمتر دیده شده از تسلیحات حزب‌الله را نیز به نمایش می‌گذارد، ‌ساعاتی قبل از دیدار آموس هاکستین، مقام آمریکایی واسطه مذاکرات، با مقام‌های لبنانی در بیروت، از شبکه تلویزیونی المنار حزب‌الله پخش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیو جدید حزب‌الله ‌‌حاوی تصاویری از کشتی‌های فعال در زمینه حفاری و استخراج منابع هیدروکربنی است، و با سخنان حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در یک سخنرانی اخیر او آغاز می‌شود که در آن هشدار داده بود در مورد مسئله مناقشه دریایی «بازی با زمان بی‌فایده است.»‌

یکی از خبرنگاران ارشد المنار در توییتی نوشت که این پیام یک «تهدید جدی»‌ است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای نوشت که هدف از سفر هاکستین به بیروت، تسهیل گفت‌وگوها در مورد مرزهای دریایی اسرائیل و لبنان است.

در این بیانیه آمده است: «دستیابی به راه حل هم ضروری و هم ممکن است، اما تنها از طریق مذاکره و دیپلماسی امکان پذیر است».

یک مقام ارشد اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت که هاکستین یک پیشنهاد جدید اسرائیل را به لبنان ارائه خواهد کرد که شامل «راه‌حلی است که به لبنان اجازه می‌دهد تا حقوق تجاری اسرائیل را محفوظ می‌دارد و در عین حال به لبنانی‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد ذخایر گاز منطقه مورد مناقشه دست به فعالیت‌ بزند.

این مقام اسرائیلی بدون اشاره به جزئیات گفت که اگر این توافق حاصل شود، مستلزم آن است که لبنانی‌ها در آنجا حفاری‌ کنند.

این مقام مسئول اسرائیلی گفت: «پیشنهادی که ارائه شده جدی است و می‌تواند لبنان را از کشوری با ویرانی اقتصادی و بحران‌های انرژی به کشوری تولیدکننده گاز طبیعی تبدیل کند.»

اسرائیل و لبنان از سال‌ها قبل، بر سر تعیین خطوط مرزهای دریایی خود در دریای مدیترانه اختلاف دارند.

تعیین دقیق مرزهایی دریایی، علاوه بر مسائل سیاسی-امنیتی منطقه، به لحاظ اقتصادی بسیار مهم است و مشخص می‌کند که کدام کشور حق برخورداری از منابع نفت و گاز شرق مدیترانه را دارد.