لاپید: علاقه‌ای به درگیری نداریم، اما به هرگونه تجاوز به سختی پاسخ می‌دهیم

به‌گفته لاپید، اقدامات حزب‌الله ممکن است کل منطقه را به تنش بکشاند

همزمان با تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور، روز سه‌شنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده، در مناطق مرزی با لبنان حاضر شد و تهدید کرد ارتش اسرائيل به هرگونه تجاوز گروه «حزب‌الله»، به‌سختی پاسخ می‌دهد.

روزنامه اورشلیم‌پست روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه در گزارشی به‌نقل از نخست‌وزیر اسرائیل نوشت: «ما خواهان رویارویی نیستم. اما کشور اسرائیل آماده است تا در برابر هرگونه تهدید اقدام کند.»

به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل، «هرکس بخواهد به حاکمیت ما یا شهروندان اسرائیلی آسیب زند، خیلی سریع متوجه می‌شود مرتکب چه اشتباه فاحشی شده است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت تهدیدهای نخست‌وزیر اسرائیل در مرزهای لبنان، تنها یک روز بعد آن مطرح شد که مقام‌های ارتش اسرائیل اعلام کردند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین دیگر را که مرزهای لبنان عبور کرده بود را در حریم هوایی اسرائیل ره‌گیری کردند.

اوایل ماه جاری میلادی هم ارتش اسرائيل اعلام کرد سه فروند هواپیمای بدون سرنشین حزب‌الله بر فراز دریای مدیترانه را ره‌گیری و سرنگون کرده است. به‌گفته مقام‌های اسرائیلی، این پهپادها ساخت ایران و به‌منظور ضربه زدن به میدان گازی «کاریش» به‌کار رفته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میدان گازی «کاریش»، در شرق دریای مدیترانه، در نزدیکی شهر حیفا اسرائیل، قرار دارد. دولت اسرائیل این منطقه را جز «منطقه انحصاری اقتصادی» خود می‌داند اما دولت لبنان قبول ندارد.

هفته گذشته، حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، تهدید کرد اگر اختلاف‌ها در مرزهای دریایی به‌سود لبنان حل نشود، این گروه ممکن است دست به اقدام‌های نظامی بزند.

به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل، این کشور هیچ علاقه‌ای به تشدید تنش‌ها با حزب‌الله ندارد، اما تجاوزهای حزب‌الله غیرقابل قبول است و ممکن است کل منطقه را به سوی یک «تنش غیرضروری» ببرد.

اسرائیل، گروه حزب‌الله لبنان، که تحت حمایت مالی-تسلیحاتی حکومت ایران است، جدی‌ترین خطر فوری برای امنیت خود می‌داند.

آسوشیتدپرس در بخشی از گزارش روز سه‌شنبه‌اش، به‌نقل از ارزیابی‌های نظامی ارتش اسرائيل، نوشت برآورد می‌شود گروه حزب‌الله، حدود ۱۵۰هزار راکت و موشک به سمت اسرائیل نشانه گرفته است.

در جریان دیدار روز سه‌شنبه نخست‌وزیر جدید اسرائيل به مناطق مرزی با لبنان، بنی گانتز، وزیر دفاع و شماری از فرماندهان و مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل هم حضور داشتند.

بیشتر از جهان