وزیر خارجه لبنان: خوش‌بینی زیادی به توافق مرزی با اسرائیل وجود دارد

میدان گازی «کاریش»، در شرق دریای مدیترانه است، اسرائیل این منطقه را جزو «منطقه انحصاری اقتصادی» خود می‌داند، اما لبنان قبول ندارد

انتظار می‌رود میدان گازی «کاریش» اسرائیل از ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز کند - EVGENIA NOVOZHENINA / POOL / AFP

همزمان با تشدید تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری میان اسرائیل و لبنان، برای تعیین خطوط مرزی در دریای مدیترانه، روز جمعه وزیر خارجه لبنان گفت که بیش از هر زمان دیگری نسبت به دستیابی به یک توافق مرزی با دولت اسرائيل خوش‌بینی وجود دارد.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه هفتم مردادماه ۱۴۰۱ به‌نقل از عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه دولت ائتلافی لبنان، نوشت عاموس هوخشتاین، مشاور ارشد امنیت انرژی دولت بایدن، برای ادامه گفت‌وگوها در راه منطقه است و به‌زودی وارد بیروت می‌شود.

اسرائیل و لبنان از سال‌ها قبل، بر سر تعیین خطوط مرزهای دریایی خود در دریای مدیترانه اختلاف دارند.

تعیین دقیق مرزهایی دریایی، علاوه بر مسائل سیاسی-امنیتی منطقه، به لحاظ اقتصادی بسیار مهم است و مشخص می‌کند که کدام کشور حق برخورداری از منابع نفت و گاز شرق مدیترانه را دارد.

اسرائیل به‌تازگی با دولت مصر بر سر انتقال گاز طبیعی به اروپا توافق کرده است و انتظار می‌رود میدان گازی «کاریش» از ماه سپتامبر فعالیت و تولید خود را آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میدان گازی «کاریش»، در شرق دریای مدیترانه، در نزدیکی شهر حیفا اسرائیل قرار دارد. دولت اسرائیل این منطقه در دریای مدیترانه را جزو «منطقه انحصاری اقتصادی» خود می‌داند، اما دولت لبنان قبول ندارد.

پیشتر حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، تهدید کرده بود اگر اختلاف‌های مرزی با اسرائيل در دریای مدیترانه به سود لبنان تمام نشود، این گروه دست به اقدام نظامی خواهد شد. 

به‌گفته نصرالله، اگر لبنان نتواند در سواحل شرقی مدیترانه حضور اقتصادی و حق برخورداری از منابع انرژی داشته باشد، هیچ کشور دیگری هم نباید چنین حقی داشته باشد.

طی ماه‌های گذشته دست‌کم در دو نوبت «حزب‌الله لبنان» تلاش کرد با فرستادن «هواپیماهای بدون سرنشین» به تاسیسات «میدان گازی کاریش» صدمه بزند. در هر دو نوبت پهپادهای حزب‌الله با سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل شناسایی، ردگیری و سرنگون شد.

به‌گفته مقام‌های نظامی-دولتی اسرائيل، پهپادهایی که «حزب‌الله لبنان» برای صدمه زدن به «میدان گازی کاریش» به کار گرفت، ساخت ایران بودند.

بیشتر از جهان