قانون جدید نیوزیلند؛ نوجوانان اجازه خرید سیگار ندارند

نیوزیلند در سال دست‌کم پنج هزار مرگ‌ومیر مربوط به سیگار را گزارش می‌دهد

هر پنج نفر سیگاری، چهار نفرشان سیگار را پیش از ۱۸ سالگی آغاز می‌کنند - Mohd RASFAN / AFP

قانونگذاران در نیوزیلند روز سه‌شنبه قانون جدیدی به مجلس ارائه کردند که مانع خریدن قانونی سیگار برای نسل بعدی می‌شود.

این لایحه‌ها پس از آن به مجلس رفت که دولت جاسیندا آردرن دسامبر گذشته اعلام کرد برای ممنوعیت فروش تنباکو به نسل بعدی برنامه‌ریزی می‌کند تا کشور را در سال ۲۰۲۵ از دخانیات پاک کند.

نیوزیلند در سال دست‌کم پنج هزار مرگ‌ومیر مربوط به دخانیات را گزارش می‌کند که به گفته دولت در سال پیش، بالاترین علت مرگ قابل پیشگیری در کشور اقیانوس آرام است. دولت افزود از هر پنج نفر سیگاری، چهار نفرشان سیگار را پیش از ۱۸ سالگی آغاز می‌کنند.

بر اساس این قانون جدید، دولت تعداد خرده‌فروشان مجاز به فروش تنباکو را کاهش می‌دهد و همچنین میزان نیکوتین را در تمام محصولات پایین می‌آورد. این امر همچنین خریدن سیگار را برای جوانان سخت‌تر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ان‌زی هرالد (NZ Herald) این قوانین جدید که عایشه ورال، معاون وزیر بهداشت به مجلس ارائه کرد به این اشاره دارد که هر کس روز اول ژانویه ۲۰۰۹ یا پس از آن به دنیا آمده باشد هرگز نمی‌تواند محصولات تنباکودار بخرد.

دکتر ورال با ارائه این لایحه به مورد جودیت اشاره کرد، فردی سیگاری ۳۰ ساله با بیماری ریه آن‌قدر وخیم که نمی‌توانست «با لب‌های کبود» تا صندوق پست قدم بردارد.

او گفت: «ریه‌های زخم شده‌اش را زیر اشعه ایکس می‌توانستم ببینم... بعد از سیگار دیگر ریه‌ای برایش باقی نمانده بود. می‌دانست باید ترک کند، اما نمی‌توانست.»

قانونگذاری جدید یکی از سخت‌ترین رویکردهای دنیا را برای مهار دخانیات ارائه می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند سیگار کشیدن به‌طور نامتناسبی بر مردم بومی مائوری (Maori) تاثیر می‌گذارد. دکتر وردال گفت سیگار کشیدن «دو سال و نیم از کمبود هشت ساله امید به زندگی» را میان مائوری‌ها و پکه‌ها (اصطلاح مائوری برای ساکنان سفیدپوست نیوزیلند) تشکیل می‌دهد.

بااینکه این قانونگذاری به‌طور وسیعی تحت حمایت قرار گرفته، بااین‌حال نگرانی‌هایی را هم به وجود آورده است.

شین رتی، سخنگوی بهداشت حزب ملی، گفت در حال حاضر بازارهای غیرقانونی رو به رشد فروش محصول‌های دارای تنباکو وجود دارد و این تغییر در سیاست «احتمال دارد این مورد را تشدید کند.»

کلوئه سواربریک، نماینده حزب سبز، با اشاره به زیان‌های اجتماعی برای مردمی که قادر نیستند به میزان معمول نیکوتین دسترسی داشته باشند، گفت ضروری است که سیاستی «مستند» و «کاهش‌دهنده ضرر» به‌طور حتم وجود داشته باشد.

دبی گاروا- پاکر، معاون رهبری ته پتی مائوری (TE Pati Maori) درحالی‌که از این لایحه حمایت می‌کرد در مورد تاثیرهای ممنوعیت ابراز نگرانی کرد.

بااین‌حال دکتر وردال ادعا کرد که هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. او گفت محدودیت‌هایی برای فروشنده‌ها وجود خواهد داشت، اما هنوز هم می‌توان نیکوتین را از جایی دیگر ازجمله ویپینگ (سیگارهای الکترونیک) برخلاف سایر داروها خریداری کرد.

انتظار می‌رود این قانون در سال ۲۰۲۳ به مرحله اجرا درآید.

© The Independent

بیشتر از جهان