نظامیان پاکستانی ۲۴۰ شهروند افغانستان را بازداشت کرده‌اند

این گروه ۲۴۰ نفره می‌خواستند قاچاقی به پاکستان بروند

این بازداشت شدگان زنان، کودکان و مردان استند که ویزا نداشتند-ASIF HASSAN / AFP

نظامیان پاکستانی حدود ۲۴۰ نفر از شهروندان افغانستان را در منطقه ژوب پاکستان بازداشت کردند. عبدالحق عمری، خبرنگار حوزه شرق به ایندیپندنت فارسی گفت نظامیان پاکستانی این افراد را ۲۷ماه ژوئیه هنگامی که از سپین بولدک به پاکستان می‌رفتند در منطقه «ژوب» بازداشت کردند.

به گفته این خبرنگار، این گروه ۲۴۰ نفره می‌خواستند قاچاقی به پاکستان بروند، اما نظامیان پاکستانی آنان را بازداشت کردند. مقام‌های پاکستانی بازداشت این افراد را تایید کردند و گفتند که این ۲۴۰ نفر مدارک قانونی نداشتند و اکنون در منطقه چمن در بازداشت به‌سر می‌برند.

به گفته عبدالحق عمری، مقام‌های پاکستانی گفته‌اند ۵۰ نفر از این بازداشت‌شدگان، کارت‌ مهاجرت دارند که با آن می‌توانند در پاکستان زندگی کنند، اما اکنون در بازداشت‌اند.

به گفته خبرنگاران، یک عروس و داماد که تازه در افغانستان ازدواج کرده بودند و می‌خواستند با شماری از نزدیکانشان از راه‌های غیرقانونی و بدون ویزا به پاکستان بروند، نیز در این گروه دیده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال‌ها از مرز سپین بولدک در افغانستان برای ورود غیرقانونی به پاکستان استفاده می‌شده است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان هزاران نفر از شهروندان این کشور از راه‌های قانونی و غیرقانونی خودشان را به پاکستان و ایران رسانیده‌اند.

دریافت ویزای پاکستان تا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی برای شهروندان افغانستان آسان‌تر بود و بر اساس آمارها، سفارت پاکستان در کابل روزانه برای سه هزار نفر از شهروندان افغانستان ویزا صادر می‌کرد، اما پس از آن، دریافت ویزای پاکستان سخت‌تر شد و افرادی با گرفتن رشوه از متقاضیان، برایشان ویزا می‌گرفتند.

پس از آن‌که طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان مسلط شدند، سفارت پاکستان صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را محدود کرد و اکنون شهروندان این کشور بدون پرداخت رشوه نمی‌توانند ویزای پاکستان را دریافت کنند، از همین رو تلاش می‌کنند از راه‌های غیرقانونی خودشان را به پاکستان برسانند.

 

بیشتر از جهان