دولت آمریکا تعامل بیشتری با سازمان‌های مدنی و زنان افغان خواهد داشت

وزیر خارجه آمریکا، سازوکار مشورتی با افغان‌ها راه‌اندازی کرده است

بلینکن: طالبان با قدرت گرفتن در افغانستان جامعه مدنی و رسانه ها را در این کشور کاملا محدود کرده‌اندJACK TAYLOR / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) در یک سخنرانی گفت سازوکاری مشورتی با سازمان‌ها و زنان افغان راه‌اندازی کرده است تا پس از این تعامل بیشتری با جامعه مدنی افغانستان، به‌ویژه زنان داشته باشد. وزیر خارجه آمریکا در صفحه توییترش نوشت این سازوکار مشورتی را با همکاری رینا امیری، فرستاده وزارت خارجه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان راه‌اندازی کرده است. او افزود: «این سازوکار به مقام‌های ایالات متحده این امکان را می‌دهد که به‌طور موثرتری با جامعه مدنی و زنان افغان برای حمایت از هدف مشترکمان در افغانستان که تعیین سرنوشت و آینده کشور به‌‌دست مردم است، تعامل کنند.»

رینا امیری هم در صفحه توییترش نوشت که همراه با بلینکن تلاش می‌کند تا افغان‌ها را برای راهنمایی و اطلاع‌رسانی سیاست ایالات متحده گرد هم بیاورد. او افزود: «من مشتاقانه منتظر این سازوکار هستم که از صدای متنوع افغان‌ها در داخل و خارج از کشور استفاده کند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز متن سخنرانی وزیر خارجه این کشور در مراسم راه‌اندازی این سازوکار مشورتی را منتشر کرده است. آقای بلینکن در این سخنرانی گفت طالبان به حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان احترام نمی‌گذارند. او افزود: «از زمان تسلط طالبان، زنان و دختران تا حد زیادی از زندگی عمومی حذف شده‌اند، همان‌طور که گزارش روز گذشته عفو بین‌الملل نشان داد، این گروه به‌طور سازمان‌یافته حقوق زنان و دختران را برای حرکت آزاد محدود کرده است، سیستم حمایت از قربانیان خشونت خانگی را از بین برده و به افزایش نرخ ازدواج کودکان و همچنین ازدواج اجباری کمک کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن گفت طالبان رسانه‌ها را نیز کاملا محدود کرده‌اند و حتی انتشار رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان متوقف شده است. آنان سانسور و ارعاب  را افزایش داده‌اند و مهم‌تر از همه مدارس را به روی دختران بسته‌اند. به گفته وزیر خارجه آمریکا، این همه محدودیت برای آنان پذیرفته نیست. آمریکا همچنین از طالبان خواست که تصمیمشان در مورد تحصیل دختران را تغییر دهند، تعهدهایشان به مردم افغانستان را انجام دهند و به دختران اجازه یادگیری بدهند. شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در آموزش دختران و مشارکت سیاسی زنان، به اقتصادهای قوی‌تر و شکل‌گیری خانواده‌های سالم‌تر منجر می‌شود.

بلینکن گفت ایالات متحده به تقویت صداهای زنان و مردان افغانستان ادامه خواهد داد و تمام تلاش‌اش را برای حمایت از پیشرفت زنان، دختران و سایر جمعیت‌های در معرض خطر در این کشور انجام می‌دهد. او گفت در ماه سپتامبر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک نشست دیگر درباره وضعیت زنان افغانستان برگزار می‌کند و آمریکا حامی این نشست خواهد بود. آمریکا تلاش می‌کند که صدای زنان افغانستان در همه جهان شنیده شود. وزیر خارجه آمریکا گفت کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که همکاری‌مان را با جامعه مدنی افغانستان موثرتر، دقیق‌تر، سازنده‌تر و هدفمندتر کنیم و هدف این ابتکار جدید، همین است.

ایجاد سازوکار مشورتی آمریکا با سازمان‌های مدنی و زنان افغان در حالی شکل می‌گیرد که طالبان محدودیت‌ها علیه زنان را افزایش داده‌اند. در آخرین گزارش عفو بین‌الملل که روز چهارشنبه منتشر شد، موارد مستندی از کاربرد خشونت و شکنجه علیه زنان افغانستان فاش شد. طالبان در نزدیک به یک سال گذشته، انواع خشونت‌های جسمی و روحی را علیه زنان افغان اعمال کرده‌اند؛ از شکنجه‌های قرون وسطایی گرفته تا محدود کردن آنان در چهارچوب خانه‌ها. طالبان با بستن مدرسه‌ها به روی دختران، نیمی از جامعه را فلج کرده‌اند. همچنین با خانه‌نشین کردن زنان کارمند، زندگی را برای آنان تبدیل به جهنم کرده‌اند.

به نظر می‌رسد رویکرد دولت آمریکا در قبال فعالان مدنی و زنان، به دلیل انتقادهایی است که از تعامل بیشتر آمریکا با طالبان نشات می‌گیرد. مقام‌های آمریکایی به‌تازگی دیدارهای بیشتری با طالبان داشته‌اند و در تلاش‌اند تا راهی برای دستیابی این گروه به ذخایر ارزی مسدود شده فراهم  کنند. این مسئله با انتقاد سازمان‌ها و سیاستمداران جهان روبه‌رو شده است.

باور عموم این است که آمریکا به جای اعمال فشار بیشتر بر طالبان، با هدف اعاده حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان، روش منعطف‌تری را انتخاب کرده است و این مسئله می‌تواند سنگینی فشارهای سیاسی- اقتصادی بر این گروه را کم کند و طالبان را از تغییر عملکردش در قبال مردم بی‌نیاز کند. از سوی دیگر اگر آمریکا بخواهد که سازوکار فعلی‌اش را با همان چهره‌های تکراری و مهره‌های سوخته دولت‌های پیشین به پیش ببرد، با توجه به نفرت عمومی از این چهره‌ها و رویکردهایشان، احتمال همسویی افغان‌ها در داخل و خارج از افغانستان با این سازوکار کم خواهد شد.

بیشتر از جهان