وزارت خارجه آمریکا خواستار اتحاد مردم افغانستان شد

«رهبران سیاسی از ایجاد حکومت موازی که خلاف قانون اساسی است خودداری کنند»

«رهبران افغان از اقداماتی که باعث بی‌ثباتی در کشور می‌شود، از جمله تلاش‌ برای ایجاد حکومت موازی که خلاف قانونی اساسی است، خودداری کنند. این گونه اقدامات حاکمیت و اتحاد افغانستان را، که آمریکا از آن حمایت می‌کند، زیر سئوال می‌برد.» این متن در بیانیه ای از طرف وزارت خارجه آمریکا خطاب به رییس جمهور منتخب اشرف غنی و رقیب انتخاباتی وی عبدالله عبدالله و شهروندان افغانستان منتشر شد. 

شامگاه سه‌شنبه، ۶ اسفند، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ازرهبران افغانستان بخواست به جای آنکه وقت خود را صرف سیاست‌های انتخاباتی کنند، به فرصتی که برای تامین صلح در این کشور فراهم شده است، توجه داشته باشند.

آمریکا، در این بیانیه تاکید کرده است: «شهروندان افغانستان خواستار تامین صلح در کشورشان هستند و اکنون زمان آن است که به جای توجه به سیاست‌های انتخاباتی، بر صلح پایدار و ختم جنگ با طالبان تمرکز کنند.»

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آگاه است و انتظار دارد که به نگرانی‌ها در رابطه با این روند مطابق با روش‌های قانونی رسیدگی شود. حکومت جدیدی که به وجود می‌آید، باید همه‌شمول بوده و آرزوهای تمام شهروندان افغانستان را انعکاس دهد.»

در این بیانیه همچنین به ایجاد حکومت موازی اشاره شده است: «رهبران افغان از اقداماتی که باعث بی‌ثباتی در کشور می‌شود، از جمله تلاش‌ برای ایجاد حکومت موازی که خلاف قانونی اساسی است، خودداری کنند. این گونه اقدامات حاکمیت و اتحاد افغانستان را، که آمریکا از آن حمایت می‌کند، زیر سئوال می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در رابطه با روند صلح افغانستان گفت: «ما در آستانه یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم، اما شمار زیادی از گروه‌ها تلاش دارند به آنچه ما به دست آورده‌ایم، آسیب برسانند. ما اجازه نخواهیم داد که چنین چیزی رخ دهد و روند صلح را تضعیف کنند؛ زیرا دستیابی به این فرصت تاریخی (صلح) کار آسانی نیست، و اکنون که به دست آمده باید درست از آن استفاده شود.»

آقای پمپئو تاکید داشت: «اگر هفته کاهش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان در افغانستان با موفقیت پایان یابد، توافقنامه صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان در هماهنگی با حکومت وحدمت ملی افغانستان، به تاریخ ۲۹ فوریه امضا خواهد شد.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، نیز گفته است: « تمام بازیگران سیاسی افغانستان باید از اقداماتی که سبب افزایش تنش‌ها و تضعیف ثبات سیاسی در این کشور می‌شود، خودداری کنند. اکنون زمانی آن رسیده است که شهروندان افغانستان و سیاسیون این کشور با پشتیبانی از روند صلح، وحدت ملی خود را نشان داده، و به صلح اولویت دهند.»

آقای استولتبرگ، از سیاسیون افغان خواست: «هرگونه نگرانی در مورد روند انتخابات باید از طریق مجرای قانونی و طبق قانون اساسی افغانستان، حل شود و از ایجاد تنش و برهم زدن ثبات سیاسی در این کشور خوداری کنند.»

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در پاسخ به خواست آمریکا در رابطه به ختم تنش انتخاباتی و توجه به روند صلح در صفحه فیسبوکش نوشته است: «از ادامه کوشش‌های ایالات متحده آمریکا و سایر همکاران بین‌المللی افغانستان، جهت زمینه‌سازی برای تحقق صلح عادلانه و پایدار در کشور قدردانی می‌نماییم. اما بر تعهد قاطع خود و همکاران خود در حمایت از روند صلح، دفاع از تطبیق قوانین، شفافیت در انتخابات، رای پاک مردم و جلوگیری از نهادینه شدن تقلب ثابت‌قدم هستیم.»

این پیام ایالات متحده آمریکا در حالی برای آقای غنی و عبدالله فرستاده می‌شود که دو طرف پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با صدور فرمان‌های جداگانه تصمیم داشتند که در هفته پیش رو مراسم تحلیف برگزار کنند. اقدامی که اجرای آن از جانب عبدالله عبدالله می توانست نقض قانون اساسی و باعث ایجاد اختلال در امنیت و ثبات کشور و همچنین آسیب زدن به گفتگوهای صلح با طالبان شود. اما پس از دریافت پیام وزارت خارجه آمریکا، آقای غنی اجرای مراسم تحلیف را به ۹ مارس تغییر داده است و نشست هایی را نیز با نماینده ویژه آمریکا در گفتگوهای صلح با طالبان، زلمای خلیل زاد در کابل انجام داد..  

گفته می‌شود پیش از تحلیف رئیس جمهوری جدید افغانستان، توافقنامه صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان، در تاریخ ۲۹ فوریه در دوحه قطر به امضا خواهد رسید.

بیشتر از