سازمان ملل خواستار تحقیقات فوری درباره ترور فعالان مدنی افغان شد

مسئولیت ترور این فعالان مدنی را هیچ گروهی از جمله طالبان و داعش به عهده نگرفته‌‌اند

روز چهارم نوامبر، ایندیپندنت فارسی از قتل چهارتن از فعالان مدنی زن در مزارشریف خبر داد - عکس از ایندیپندنت فارسی

سازمان ملل تحقیقات فوری و بی‌طرفانه در مورد ترور فعالان مدنی از جمله فروزان صافی و هجرت‌الله خوگیانی در شهرهای مزارشریف و جلال‌آباد را خواستار شد. دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، روز یکشنبه در پیامی که در حساب‌های رسمی این سازمان منتشر شد، ترور فعالان مدنی در افغانستان را نگران‌کننده اعلام کرد.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان نوشته است: «یوناما از گزارش‌ها در مورد کشته شدن مدافعان حقوق بشر، فروزان صافی در مزار شریف و هجرت‌الله خوگیانی در جلال آباد، به‌شدت نگران است.»

در این پیام تصریح شده است که فعالان مدنی نباید هدف قرار گیرند و تحقیقات فوری و بی‌طرفانه در مورد ترور مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی را که اخیرا در شهرهای مختلف افغانستان از جمله مزارشریف و جلال‌ آباد کشته شده‌اند، درخواست شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تاریخ چهارم نوامبر، ایندیپندنت فارسی از قتل چهار تن از فعالان مدنی زن در مزارشریف خبر داد. فروزان صافی یکی از این چهار زن کشته شده بود که ضمن فعالیت‌ها در عرصه دفاع از حقوق زنان، در یکی از دانشگاه‌های خصوصی مزارشریف اقتصاد تدریس می‌کرد.

اعضای خانواده فروزان از جمله مهندس عبدالرحمان صافی، پدر او، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، قتل دخترش به دست افراد ناشناس را تایید کرد. دو روز پس از انتشار این خبر، سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان، از بازداشت دوتن به اتهام دست داشتن در قتل فعالان مدنی زن در مزارشریف خبر داد، اما در این مورد اسناد و شواهدی که نشان دهد افراد بازداشت شده چه کسانی‌اند و کجا بازداشت شده‌اند، ارائه نشد.

قبل از این و در تاریخ دوم نوامبر، افراد مسلح ناشناس هجرت‌الله خوگیانی، یک فعال مدنی دیگر و برادرش را در شهر جلال‌آباد به قتل رساندند.

مسئولیت ترور این فعالان مدنی را هیچ گروهی از جمله طالبان و داعش به عهده نگرفته‌اند. مسئولان محلی طالبان همواره ادعا کرده‌اند که همه کارکنان دولت پیشین از جمله نظامیانی که را علیه آنان جنگیده‌اند، عفو کرده‌اند اما با تداوم کشتار نظامیان، ترور فعالان مدنی و برگزاری دادگاه‌های صحرایی، مردم بیش از پیش به وعده‌های طالبان بی‌اعتماد شده‌اند.