چین صدور ویزا برای افغان‌ها را از سر می‌گیرد

وزیر خارجه چین گفت ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان ادامه دارد

وانگ یی، برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شانگهای در تاشکند بسر می‌برد-HafizZiaAhmad1/Twitter@

وانگ یی، وزیر خارجه چین، پنجشنبه ۶ مرداد، در دیدار با مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان در شهر تاشکند، وعده داد که از ماه اوت روند صدور ویزا برای شهروندان افغانستانی که متقاضی سفر به چین باشند را از سر می‌گیرد.

پیش از این، شماری از بازرگانان و دانشجویان افغان، بارها خواستار دریافت ویزا برای سفر به چین و از سرگیری کار و تحصیلشان شده بودند.

حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشته توییتی نوشت که وانگ یی در دیدار با وزیر خارجه طالبان بر توسعه روابط تجاری میان چین و افغانستان تاکید کرد و گفت ارسال کمک‌های بشردوستانه چین برای مردم افغانستان ادامه دارد.

امیرخان متقی، دوشنبه ۳ مرداد، با هدف شرکت در نشست بین‌المللی تاشکند‌، به ازبکستان رفت و هنوز در آن کشور به‌سر می‌برد. وانگ یی نیز برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شانگهای که روز جمعه برگزار شد، در تاشکند به‌سر می‌برد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزود متقی از وانگ یی بابت فراهم شدن زمینه پروازهای شرکت هوایی آریانا که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، میان کابل و ارومچی سپاسگزاری کرده است. متقی همچنین از وانگ یی خواست که در زمینه افزایش صادرات از افغانستان به چین، به طالبان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، بسیاری از کشورهای جهان ازجمله چین، روند صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را متوقف کردند. شمار زیادی از اعضای طالبان، با سلطه این گروه بر افغانستان، گذرنامه گرفتند و گفته می‌شود شماری از تروریست‌های خارجی متحد طالبان نیز گذرنامه این کشور را گرفته‌اند. هرچند هیچ‌یک از دولت‌های جهان به‌ویژه دولت‌های منطقه ازجمله چین، هند و روسیه در مورد متوقف شدن روند صدور ویزا برای شهروندان افغان به وضوح صحبت نکرده‌اند‌، اما کارشناسان امنیتی معتقدند که این اقدام در نگرانی آنان از سفر عناصر مخرب به این کشورها، با استفاده از گذرنامه‌های افغانستان ریشه دارد.

در جریان فروپاشی دولت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱‌، سفارت‌ کشورهای چین، روسیه، ایران، پاکستان و ترکیه بدون نگرانی به کارشان ادامه دادند. برخلاف این کشورها، سفارت‌های بسیاری از کشورهای غربی چند هفته قبل از سقوط دولت پیشین افغانستان، از هراس تهاجم طالبان تعطیل شده بودند.

روسیه، چین، ایران، پاکستان، قطر و ازبکستان، ازجمله نخستین کشورهایی بودند که با سلطه طالبان بر افغانستان، با این گروه روابط رسمی دیپلماتیک برقرار کردند و هیئت‌هایی را با محموله‌های بشردوستانه، برای دیدار با سران طالبان به کابل فرستادند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، در ماه مارس و درحالی‌که بسیاری از دولت‌های جهان از تعطیلی مدارس دخترانه خشمگین بودند، به کابل سفر و با مقام‌های طالبان دیدار کرد. حکومت چین در ماه آوریل سفارت افغانستان در پکن را به طالبان واگذار کرد و دیپلمات‌های این گروه را نیز پذیرفت.

بیشتر از جهان