بایدن یکی از دلایل تمدید وضعیت اضطراری ملی برای لبنان را ایران توصیف کرد

بایدن در نامه خود به کنگره گفت که سلاح‌های پیشرفته‌ همواره از ایران به حزب‌الله لبنان منتقل می‌شود

این پانزدهمین سال است که رییس‌جمهوری آمریکا وضعیت اضطراری ملی را در قبال لبنان تمدید می‌کند-Nicholas Kamm / AFP

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به کنگره  ضمن تمدید وضعیت اضطراری برای لبنان؛ جمهوری اسلامی ایران را عامل تضعیف حاکمیت ملی لبنان معرفی کرد. او به تسلیحات پیشرفته‌ای اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران در اختیار حزب‌الله لبنان قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که این اقدام‌ها، لبنان را تضعیف می‌کند و به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه منجر می‌شود.

بایدن همچنین این فعالیت‌ها را تهدیدی فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده عنوان کرد.

بایدن در این نامه خطاب به کنگره نوشت: «برخی از فعالیت‌های در حال انجام، مانند ادامه انتقال تسلیحات ایران به حزب‌الله -که شامل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تر می‌شود- به تضعیف حاکمیت لبنان و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک می‌کند و همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است.»

او پس از ذکر این دلایل اعلام کرد که به همین علت لازم است وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۴۴۱ در خصوص لبنان ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت اضطراری ملی حقی است که کنگره آمریکا برای رسیدگی سریع به بحران‌های اضطراری به شعبه اجرایی ایالات متحده آمریکا، به‌ویژه رئیس‌جمهوری، اعطا کرده است.  قانون اساسی ایالات متحده به رئیس‌جمهوری این کشور حق می‌دهد با استفاده از قانون شرایط اضطراری، تهدیدهای بزرگی را که برای ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌شود دفع کند.

این در حالی است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه گذشته به مناسبت چهلمین سال تشکیل این گروه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که «سپاه پاسداران در اتاق عملیات مشترک مقاومت، فعال بود» و آماده است نفت مجانی ایران را در به لبنان انتقال دهد. او همواره گفته است که جمهوری اسلامی ایران همه نیازهای حزب‌الله را برآورده می‌کند.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز نوزدهم اردیبهشت با اعلام به راه افتادن جبهه جهانی مقاومت، از تعدادی از عملیات‌های حزب‌الله علیه اسرائیل پرده برداشت.

حسن نصرالله درباره توان موشکی حزب‌الله هم مدعی شد که سراسر اسرائیل در پوشش موشک‌های حزب‌الله قرار دارد. به‌نظر می‌رسد که با توجه به گزارش‌ها، موشک‌هایی که حسن نصرالله از آن سخن می‌گوید همان تسلیحات و موشک‌های ارسالی سپاه پاسداران است که بایدن به آن‌ها اشاره کرده بود.

پیش از این و در سال گذشته نیز اسرائیل مواضعی را در خاک سوریه مورد هدف قرار داده بود که بعدها مدعی شد این اهداف، مربوط به سلاح‌های ارسالی جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان بودند.

 

بیشتر از جهان