رولا غنی در یک میهمانی در آمریکا در مورد زنان افغانستان سخنرانی می‌کند

چند تن از زنان مشهور که در صنعت مد و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کنند نیز در این میهمانی حضور دارند

این نخستین سخنرانی رولا غنی، پس از فرار او از افغانستان خواهد بود-MONEY SHARMA / AFP

رولا غنی، بانوی اول پیشین افغانستان و همسر اشرف غنی، قرار است ۶ اکتبر در یک میهمانی‌ در شهر واشینگتن دی‌سی آمریکا، با حضور شماری از زنان هنرمند‌، دیپلمات‌های سفارتخانه‌های مقیم در واشینگتن و فعالان زن افغان و اوکراینی، درباره زنان افغانستان سخنرانی کند.

سازمان زنان پیشرو جهان، (Women Forward International) در وب‎سایتش نوشت قرار است ششم اکتبر، میزبان یک میهمانی در واشینگتن دی‌سی که هدف آن برپایی یک جشن پر جنب‌وجوش همراه با نمایش‌های هنری، اجرای موسیقی و سخنرانی میهمانان ویژه است، خواهد بود. در اطلاعیه این سازمان آمده است رولا غنی، بانوی اول پیشین افغانستان، قرار است در این برنامه با عنوان میهمان ویژه، در مورد «توانمندسازی زنان افغان به‌وسیله صنایع خلاق» سخنرانی کند. در این برنامه زنانی از کشورهای مختلف که در صنعت مد، نقاشی و هنرهای تجسمی دستاوردهای مهمی دارند، نیز دعوت شده‌اند و قرار است ضمن نمایش آثارشان، در مورد چگونگی حمایت از زنان به‌وسیله هنر و صنعت صحبت کنند.

سازمان زنان پیشرو جهان در اطلاعیه خود افزود در این برنامه از چهره‌های مشهور فضای مجازی، نیکوکاران، طراحان و صنعتگران زن افغان و اوکراینی نیز دعوت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان در نظر دارد با راه‌اندازی این برنامه، به زنان مهاجر به‌ویژه زنان افغان و اوکراینی کمک کند تا به‌وسیله صنعت و هنر، توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند و به عرصه فعالیت‌های خلاق وارد شوند.

مهرا بلوم، موسس و مالک شرکت بلومرا که تولیدکننده صنایع گرانبها در عرصه مد است، از دیگر سخنرانان این برنامه خواهد بود. هلن زوغیب، نقاش و هنرمند چند رسانه‌ای نیز، از دیگر مهمانان این برنامه است که قرار است ضمن به نمایش گذاشتن آثار هنری‌اش، در مورد توانمندسازی زنان سخنرانی کند.

رولا غنی، بانوی اول پیشین افغانستان، از زمان فرارش در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، در هیچ برنامه‌ رسمی حضور نداشته است. او قبل از ظهر ۱۵ اوت سال گذشته، همراه با همسرش اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، از کابل به امارات متحده عربی فرار کرد و پس از مدتی اقامت در امارات، به آمریکا رفت. رولا غنی، از جامعه مسیحیان لبنان و شهروند آمریکا است. اشرف غنی زمانی که در دانشگاه آمریکایی بیروت تحصیل می‌کرد با او آشنا شد‌. اشرف غنی در ۱۱ ماه گذشته چندین بار با انتشار فایل صوتی و بیانیه، به برخی حوادث در کشورش واکنش نشان داد، اما رولا غنی تاکنون در مورد اوضاع افغانستان صحبتی نکرده است. در صورتی که سخنرانی رولا غنی در برنامه زنان پیشرو جهان در واشینگتن انجام شود، این نخستین سخنرانی او پس از فرار از افغانستان خواهد بود.

بیشتر از جهان