ترامپ در پایتخت آمریکا: بایدن به ایران اجازه داد برنامه‌ اتمی‌اش را توسعه دهد

به‌گفته رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا، بقای کشور در خطر قرار گرفته و آمریکا در معرض تهدید فوری جنایتکاران است

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در نخستین سخنرانی عمومی خود در واشینگتن، پس از ترک کاخ سفید، دولت کنونی آمریکا را متهم کرد که به حکومت ایران فرصت داد تا برنامه دستیابی به تسلیحات اتمی خود را با سرعت توسعه دهد. به‌گفته رئیس‌جمهوی پیشین آمریکا، در زمان دولت او، حکومت ایران چنین امکانی نیافت.

ترامپ پیشتر هم با زیرسئوال بردن رویکرد دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، در قبال ایران گفته بود حکومت ایران در زمان ریاست‌جمهوری او جسارت انجام چنین کارهایی را نداشت.

ترامپ در یک سال و نیم گذشته در سراسر ایالات‌متحده سخنرانی کرده است، اما سخنرانی سه‌شنبه ۲۶ ژوییه در واشنگتن نخستین حضور او در پایتخت آمریکا پس از خروج از کاخ سفید به‌شمار می‌رود.

رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا، در صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش در اجلاس موسسه «سیاست اول آمریکا» America First Policy Institute، عمدتا روی مسائل داخلی ایالات متحده متمرکز بود و دولت بایدن را ناکارآمد و مسئول ناامنی، افزایش جرایم، تورم و وضعیت اقتصادی فعلی در جامعه آمریکا معرفی کرد. 

به‌گفته دونالد ترامپ، آمریکا اکنون به جولانگاه جنایتکاران تبدیل شده و هرگز در گذشته چنین وضعیتی نداشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی که بامداد روز چهارشنبه پنجم مرداد ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد از قول رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا نوشت: «بقای کشور در خطر قرار گرفته و آمریکا در معرض تهدید فوری جنایتکاران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش، دولت بایدن را مسئول و مقصر ورود هزاران «مجرم خشن» از مرزهای جنوبی به ایالات متحده معرفی کرد.

ترامپ برای امن شدن جامعه آمریکا، خواهان اعدام دلال‌های و فروشندگان مواد مخدر و فرستان بی‌خانمان‌ها به حاشیه‌ شهرها شد.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با تکرار ادعای «تقلب در انتخابات»، انتخابات سال ۲۰۲۰ را یک «فاجعه» و مایه‌ «شرمساری» ایالات متحده توصیف کرد. اما گفت اطمینان دارد که در انتخابات سال ۲۰۲۴ یک جمهوری‌خواه «کاخ سفید» را پس می‌گیرد.

دونالد ترامپ در جریان اولین سخنرانی عمومی خود در پایتخت آمریکا پس از خروج از کاخ سفید، نشانه‌هایی جدی مبنی بر نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ارسال کرد.

صحبت‌های روز سه‌شنبه ترامپ در موسسه «سیاست اول آمریکا» در واشنگتن، با تجمع و اعتراض گروهی از مخالفشان همراه بود. مخالفان در بیرون از محل هتل سخنرانی ترامپ، علیه او و سیاست‌هایش شعار دادند.

مایک پنس، معاون پیشن رئيس‌جمهوری آمریکا، هم روز سه‌شنبه در واشنگتن سخنرانی کرد. او نیز سیاست‌های فعلی دولت آمریکا را «شکست خورده» خواند، اما با اشاره ضمنی به مواضع ترامپ گفت: «برخی افراد ممکن است تصمیم بگیرند که بر روی گذشته تمرکز کنند، اما انتخابات مسئله‌ای روی به آینده است.»

معاون پیشین رئيس‌جمهوری آمریکا نیز در بخشی از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش، به سیاست‌ خارجی ایالات متحده و رویکرد «کاخ سفید» در برابر حکومت ایران اشاره کرد.

به‌گفته پنس، آمریکا باید به حمایت خود از اوکراین ادامه دهد، در کنار متحدانش در آمریکای جنوبی و مرکزی بماند، تعهداتش در قبال اسرائیل را تجدید کند و با اعمال فشار و انزوا، در برابر رفتارهای تهاجمی حکومت ایران بایستد.

بیشتر از جهان