دونالد ترامپ: ایران یک سال پیش جرات این کارها را نداشت

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت که ایران دولت بایدن را به بازی گرفته است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در گردهمایی آریزونا در جمع هوادارانش گفت: «چین، روسیه و ایران درگیر اقدامات خصمانه و تحریک‌آمیزی هستند که فقط یک سال قبل هیچگاه جرات انجام آن را نداشتند.» دونالد ترامپ که بخت اصلی جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به‌شمار می‌رود تاکید کرد، (اگر من رییس‌جمهور بودم) هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌دادند. او در ادامه گفت: «آنها ما را به بازی گرفته‌اند. این دقیقا چیزی است که اتفاق افتاده است.»

مقامات تهران اخیرا رییس‌جمهوری پیشین آمریکا را به ترور تهدید کرده‌اند. همچنین برنامه‌های هسته‌ای ایران با سرعتی بیش از هر زمان دیگر در دو دهه گذشته در حال گسترش است و تهران از همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای موسوم به برجام عبور کرده است. همزمان مذاکرات وین برای احیای برجام بدون پیشرفت قابل توجه ادامه دارد و دولت بایدن می‌کوشد با ارایه امتیازهای بیشتر تهران را برای بازگشت به تعهدات خود مجاب کند. همزمان اکیسوس با اشاره به انتقادهای فزاینده از رویکرد بایدن و تیم او در قبال جمهوری اسلامی ایران از طرحی پرده برداشت که بر اساس آن مقامات آمریکایی حمله‌های خود را علیه ترامپ افزایش می‌دهند و او را مسئول وضعیت کنونی در پرونده هسته‌ای ایران معرفی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دونالد ترامپ پیش از خروج از برجام بارها از مقامات تهران خواسته بود برای توافقی بزرگتر پای میز مذاکره بیایند. اما آنها با توجه به توصیه برخی مقامات کنونی دولت بایدن که قبلا در دولت باراک اوباما مشغول به کار بودند، از جمله جان کری، وزیر امور خارجه او، با جمهوری‌خواهان مذاکره نکردند و مذاکرات احیای برجام پس از پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۱ از سرگرفته شد.

اظهارات روز شنبه دونالد ترامپ در جمع هوادارانش در حالی مطرح شد که انیمشنی درباره طرح ترور او در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. کاخ سفید روز جمعه، در واکنش به پرسش خبرنگاران در مورد این تهدید گفت که درباره آن اظهار نظر نمی‌کند. با این حال منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند تهدید علیه ترامپ را جدی می‌گیرند.

انیمیشن ترور ترامپ در زمین گلف او در فلوریدا در وب‌سایت علی خامنه‌ای برگزیده رقابتی معرفی شده که موضوع آن گرفتن انتقام قاسم سلیمانی بوده است.

فرمانده سابق نیروی قدس که ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ هنگام خروج از فرودگاه بغداد در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی با دستور مستقیم دونالد ترامپ کشته شد.

از آن پس خامنه‌ای وعده انتقامی سخت را داد که تا امروز محقق نشده است.

در دو سال گذشته همواره مقامات جمهوری اسلامی تهدید زبانی ترور ترامپ را مطرح کرده بودند اما این نخستین باری است که طرح این حمله در قالب یک انیمیشن در وب‌سایت عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی سیاست‌های تهران، به نمایش درمی‌آید.

پیش‌تر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم تهدید کرده بود که اگر برای ترامپ و مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا در زمان کشته شدن سلیمانی دادگاه تشکیل نشود و آنها محاکمه و قصاص نشوند، مسلمانان در جهان انتقام سلیمانی را خواهند گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید نخست درباره این تهدید سکوت کردند و سپس اعلام کردند که چنین اقداماتی از سوی تهران با واکنش سخت واشینگتن مواجه خواهد شد.

دونالد ترامپ پس از کشتن سلیمانی ضمن دفاع از تصمیم خود اعلام کرد که «تروریست شماره یک جهان» را از میان برداشته است.