امضای تفاهم‌نامه درباره انرژی میان عربستان سعودی و یونان

ولیعهد عربستان سعودی: «ما قادریم تا به یونان و جنوب غرب اروپا انرژی تجدیدپذیر به مراتب ارزان‌تر بدهیم»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز سه‌شنبه در آتن و در ملاقات با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، گفت که دو طرف توافقی را در زمینه انرژی تجدیدپذیر امضا خواهند کرد و درباره سرمایه‌گذاری‌های دیگر و همچنین مسائل امنیتی مذاکره و همکاری خواهند داشت.

شبکه خبری العربیه نیز از امضای توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های همکاری میان دو کشور در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، عملی و فناوری خبر داده است.

رهبران عربستان سعودی و یونان، شامگاه سه‌شنبه چهارم تیر (۲۶ ژوئیه) در مقابل دوربین‌های خبرنگاران قرار گرفتند و میتسوتاکیس ورود شاهزاده محمد بن سلمان به یونان در اولین ایستگاه سفر اروپایی‌اش را خوشامد گفت.

ولیعهد عربستان سعودی در این دیدار گفت: «ما قادریم تا به یونان و جنوب غرب اروپا انرژی تجدیدپذیر به مراتب ارزان‌تر بدهیم و تفاهم‌نامه‌ای را در همین زمینه امضا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیش از این در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در نشست کشورهای جی۲۰ به خارج از کشور خود و به ژاپن سفر کرده بود.

ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با نخست‌وزیر یونان در کاخ ماکسیموس، مقر نخست‌وزیری آن کشور، تاکید کرد که پادشاهی عربستان سعودی روابط نزدیک و تاریخی با یونان دارد.

او همچنین گفت: «ما به یونان در استقرار شبکه برق کمک می‌کنیم و درباره راه‌های همکاری در زمینه پروژه‌های هیدروژنی سبز مذاکراه خواهیم کرد.»

خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرده بود که آتن و ریاض طی سفر دو روزه ولیعهد عربستان، قرار است توافق‌های دوجانبه در زمینه‌هایی همچون فناوری، پدافندی، ترابری دریایی، تولید غذا و امور فرهنگی امضا کنند.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، نیز در دیدار با ولیعهد سعودی بر تقویت همکاری‌ها و مذاکره درباره فرصت‌های مشارکت با عربستان سعودی تاکید کرد.

او سفر شاهزاده محمد بن سلمان به آتن را فرصتی برای تقویت روابط دوجانبه توصیف کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان، که در راس هیاتی رسمی به یونان سفر کرده در فرودگاه آتن مورد استقبال رسمی معاون نخست‌وزیر یونان قرار گرفت.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر انرژی، شاهزاده عبدالعزیز بن ترکی الفیصل، وزیر ورزش، شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه، شاهزاده بندر بن عبدالله بن فرحان، وزیر فرهنگ و شماری دیگر از وزرای عربستان سعودی، ولیعهد آن کشور را در این سفر همراهی می‌کنند.

پادشاهی عربستان سعودی به ارتباط و تقویت مناسبات میان ریاض و کشورهای دوست تاکید کرده است و سفر شاهزاده محمد بن سلمان به اروپا در راستای همین سیاست است.

ولیعهد عربستان سعودی که در عین حال معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع کشورش است، پس از یونان به فرانسه سفر می‌کند.

سفر ولیعهد عربستان سعودی به اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که اختلاف‌ها درون این بلوک بر سر تامین سوخت کافی برای از سر گذراندن فصل زمستان بالا گرفته است. به دنبال حمله روسیه به اوکراین، اروپا تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را بر روسیه اعمال کرده و با محدود شدن خرید نفت و گاز اروپا از، کشورهای اروپایی به دنبال یافتن منابع جایگزین برای تامین سوخت‌اند.