اسرائیل نگران حمله احتمالی ایران است

عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه، منجر به افزایش تهدیدها شده است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیت المقدس. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

پس از خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، اسرائیل نسبت به افزایش تهدیدهای ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده و حمله نظامی ایران را به خاک آن کشور بعید نمی داند. نهادهای امنیتی اسرائیل تلاش دارند برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی از سوی ایران، تمام گزینه ها و اقدامات پیشگیرانه را روی دست بگیرند. در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نگرانی خود را نسبت به افزایش تهدیدهای ایران ابراز داشته و افزوده است که در پی خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، تهران فرصت بیشتری برای حضور نظامی در نزدیکی مرزهای اسرائیل پیدا کرده است و این تحول، تهدید بزرگی برای امنیت اسرائیل است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو با اشاره به نگرانی های اسرائیل، گفت: روابط دوستانه میان واشنگتن و تل آویو، هر روز گسترده می شود و دو کشور اکنون نسبت به هر زمان دیگری، همسویی و نزدیکی بیشتری دارند. وی افزود: ایالات متحده هیچگاه اسرائیل را در برابر تهدیدهای ایران، تنها نخواهد گذاشت و البته واشنگتن به هیچ صورتی اجازه نخواهد داد تا ایران بتواند به سلاح های هسته ای دستیابی پیدا کند. پمپئو همچنان تأکید کرد که خروج نیرو های آمریکایی از شمال سوریه، هیچ سودی به ایران ندارد و این تحول، نمی تواند زمینه ای گسترش نفوذ ایران در منطقه را فراهم کند.

شایان ذکر است که پومپئو پیش از دیدار با نتانیاهو، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای، تهران را بیشتر از پیش تحت تحریم های تسلیحاتی قرار دهد و تحریم های گذشته را تجدید کند. وزیر امور خارجه ایالات متحده در پیامی که در صفحه تویتر خود نشر کرده است، چنین نوشته است: "تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحده علیه ایران تا یک سال دیگر به پایان می رسد و این مسئله به دلیل معامله ای نادرستی است که در گذشته با ایران صورت گرفته است."

پمپئو هشدار داد که اگر اقدامات جدی تازه ای در برابر ایران صورت نگیرد، این کشور به زودی می تواند آزادانه اقدام به فروش اسلحه کند و خطرناک ترین سلاح ها را به هر جا که می خواهد برساند، به ویژه زمانی که کشورهای مانند روسیه و چین بتوانند جنگ افزارهای پیشرفته ای خود را به ایران بفروشند. آن زمان، خطر ایران افزایش خواهد یافت و این کشور خواهد توانست تا خود را با پیشرفته ترین موشک ها، پهپادها و تانک های جنگی مجهز کند، بنابر این، لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از این که اوضاع از کنترل خارج شود، تهران را بار دیگر تحت تحریم تسلیحاتی قرار دهد.

برخورد جدی با تهدیدهای ایران

پمپئو در مصاحبه ای با روزنامه "اورشلیم پست" اظهار داشت: موضع گیری ایالات متحده در مسئله ای تأمین امنیت اسرائیل، هرگز تغییر نخواهد کرد و بعید نیست که ایران، همان گونه که عربستان سعودی را هدف حمله قرار داد، به اسرائیل نیز حمله کند، اما واشنگتن در پیوند به تهدیدهای ایران در خاورمیانه با جدیت تمام برخورد خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد ایالات متحده، مناطق مرزی میان عراق و سوریه را پیوسته زیر مراقبت و کنترل دارد تا ایران نتواند اسلحه و تجهیزات جنگی را از این گذرگاه به سوریه و لبنان برساند و اسرائیل را بیشتر از پیش تهدید کند.

در همین حال، بسیاری از کارشناسان نظامی، سفر اخیر پمپئو به اسرائیل را به هدف برطرف سازی نگرانی اسرائیل می دانند، به ویژه این که شماری از مقامات امنیتی اسرائیل بدین باور اند که سیاست های واشنگتن در خاورمیانه ممکن است منجر به ثباتی بیشتر اوضاع شود.

در یک گزارش امنیتی، اسرائیل، موضع گیری ایالات متحده در برابر اقدامات تهدید آمیز ایران را مورد انتقاد قرار داده و افزوده است که آمریکا در برابر تهدیدهای آشکار ایران، همچون تهدید امنیت تردد دریایی در خلیج فارس، سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی، هیچ واکنش تندی نشان نداده است. علاوه بر آن، خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و تقویت حضور نظامی روسیه در قلمرو آن کشور، بیشتر از پیش به سود سیاست های تهدید آمیز ایران در منطقه تمام می شود.

این گزارش علاوه کرده است: با توجه به تحولات اخیر در خاورمیانه و فرسایش قدرت بازدارنده ایالات متحده به عنوان یک ابر قدرت، نگرانی های تل آویو از حملات احتمالی دشمنان اسرائیل؛ به ویژه حزب الله، افزایش یافته است. زیرا اقدامات اسرائیل برای ممانعت از حضور نظامی ایران در مناطق مرزی با اسرائیل و جلوگیری از پیشرفت برنامه موشکی مشترک ایران و حزب الله، خشم دشمن را بر انگیخته است و احتمال می رود حزب الله برای مقابله با اقدامات بازدارنده ای اخیر، دست به حمله علیه اسرائیل بزند.

سراسیمگی مقامات اسرائیلی

در پیوند به نگرانی های اخیر اسرائیل، تال لِو رام، تحلیلگر نظامی می گوید: تحولات اخیر در منطقه نشان می دهد که آینده اوضاع استراتژیک خاورمیانه به سود اسرائیل نیست و محور شیعه با حمایت روسیه در حال گسترش نفوذ در منطقه است، به ویژه پس از این که آمریکا نتوانسته است در برابر اقدامات تهدید آمیز ایران در منطقه، واکنش شدیدی نشان دهد. البته، در پرتو همین موضع گیری ضعیف، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه توانست دست به حمله نظامی علیه کردها زده و شمال سوریه را به آتش کشد.

از سوی دیگر، سیاست های ناپایدار ایالات متحده در قبال تحولات خاورمیانه، مقامات اسرائیلی را دچار سراسیمگی کرده و منجر به افزایش نگرانی ها در تل آویو شده است و تردیدی نیست که تداوم این روند، مانع پیشرفت گفت و گوهای امنیتی میان آمریکا و اسرائیل شود.

یک مقام امنیتی اسرائیل گفته است که ارتش اسرائیل از یک سو در حال بررسی تحولات خاورمیانه و تحرکات ایران در منطقه است و از سوی دیگر، سعی دارد اقدامات واشنگتن در راستای حفظ آرامش و امنیت در منطقه را زیر نظر داشته باشد. این مقام اسرائیل علاوه کرد که ارتش اسرائیل با نظر داشت وخامت اوضاع و افزایش تهدید ها در خاورمیانه، دست به کار می شود و اقدامات لازم را برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی روی دست می گیرد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه