رسانه‌های بلژیک: شاید آمریکا با درخواست استرداد در پرونده اسدالله اسدی دخالت کند

ممکن است واشینگتن درخواست استرداد اسدی به آمریکا را با مقامات بلژیک در میان بگذارد

اسدی که در نقش دیپلمات در اروپا فعالیت می‌کرد به دلیل اقدام برای بمب‌گذاری در پاریس به ۲۰ سال حبس محکوم شده است-شفقنا

مدت کوتاهی پس از تصویب معاهده استرداد محکومان با ایران در پارلمان بلژیک که می‌تواند به استرداد اسدالله اسدی، محکوم به ۲۰ سال زندان بابت اقدام به بمب‌گذاری در پاریس منجر شود، رسانه‌های بلژیک از احتمال دخالت ایالات‌متحده آمریکا در این پرونده خبر دادند.

همزمان ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران این معاهده مصوب در پارلمان بلژیک را امضا کرده است و آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

به گزارش «هت لسته نیوز» و «دمورخن»، ممکن است واشینگتن درخواست استرداد اسدی به آمریکا را با مقامات بلژیک در میان بگذارد. اقدامی که بلژیک را از استرداد اسدی به ایران بازمی‌دارد. مقامات آمریکایی هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسدی که در نقش دیپلمات در اروپا فعالیت می‌کرد، متهم به اقدام برای انفجار نشست سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ است. دادگاه در سال ۲۰۲۱ او را به ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

در گزارش رسانه‌های بلژیک به مخالفت قاطع آمریکا با استرداد اسدی به ایران و تهدیدی که اسدی برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده بود، اشاره شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که دو آمریکایی در گردهمایی پاریس حضور داشتند.

براساس این گزارش‌ها، دولت فدرال بلژیک امیدوار است که از طریق معاهده استرداد محکومان با ایران به آزادی زندانیانی مانند احمدرضا جلالی پزشک ایرانی سوئدی و اولیویر فانده کاستیله، شهروند بلژیکی کمک کند.

جمهوری اسلامی معمولا اتباع خارجی و دوتابعیتی بازداشت شده در ایران را به جاسوسی متهم می‌کند.

مصوبه پارلمان بلژیک منتقدان زیادی دارد. آنها بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران از این معاهده برای گروگان گرفتنن بلژیکی‌ها در مقابل آزادی ایرانیان زندانی در اروپا استفاده می‌کند.

هرچند دادگاهی در بروکسل استرداد اسدی به ایران یا کشور ثالث را فعلا ممنوع اعلام کرده است، اما به معنی قطعی بودن جلوگیری از استرداد اسدی به ایران نیست.