هشدار جدی چین به آمریکا در مورد سفر احتمالی پلوسی به تایوان

برخی منابع مطلع می‌گویند لحن هشدار اخیر چین به آمریکا در مقایسه با موارد قبلی تفاوت اساسی داشته است؛ موضوعی که دولت چین نیز آن را تایید کرد

سخنگوی وزارت خارجه دولت چین:«ایالات متحده آمریکا باید مسئول هرگونه عواقب جدی این امر باشد» -- GREG BAKER / AFP

سخنگوی وزارت خارجه دولت چین، ضمن تایید گزارش دو روز قبل روزنامه فایننشال‌تایمز، در روز دوشنبه، ۲۵ ژوییه ۲۰۲۲، اعلام کرد که این کشور نسبت به احتمال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان به دولت ایالات متحده آمریکا هشدار جدی داده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز، با انتشار گزارشی به‌تاریخ ۲۳ ژوییه ۲۰۲۲، از هشدار دولت چین به دولت آمریکا خبر داد و نوشت علت این اقدام پکن برنامه پلوسی برای سفر به تایوان در ماه اوت است. این روزنامه بریتانیایی در گزارش روز شنبه‌اش از قول شش فرد، که به‌ ادعای فایننشال‌تایمز در جریان هشدار اخیر پکن به واشینگتن قرار دارند، نوشت هشدار جدید دولت چین به دولت آمریکا بسیار قوی‌تر از هشدارهای قبلی این دولت در ارتباط با سیاست‌ها و اقدام‌های آمریکا در قبال تایوان بوده است.

فایننشال‌تایمز از قول این افراد می‌نویسد که هشدار دولت چین با زبانی بیان شده است که می‌توان آن را به اراده این دولت برای نشان دادن واکنش نظامی نیز تعبیر کرد. رویترز، پس از انتشار این گزارش، نوشت که شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خارجه این کشور به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در مورد موضوع مد نظر پاسخ منفی دادند.

با این‌وجود جائو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه دولت چین، در نشست خبری این وزارتخانه در روزهای دوشنبه گفت اگر آمریکا بخواهد به راهی که در قبال تایوان پیش گرفته است ادامه دهد، دولت چین نیز اقدام‌های قاطعانه‌ای به‌منظور «پاسخ‌گویی و خنثی‌سازی» اقدامات آمریکا انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه دولت چین همچنین افزود:«ایالات متحده آمریکا باید مسئول هرگونه عواقب جدی این امر باشد.»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، دولت چین حضور نظامی‌اش در اطراف تایوان را افزایش داده و می‌خواهد از این طریق دولت تایوان را، که در یک روند دموکراتیک انتخاب شده است، زیر فشار قرار دهد. دولت تایوان نیز می‌گوید تنها جمعیت ۲۳ میلیونی تایوان می‌توانند مسیر و آینده این کشور را تعیین کنند و مردم و دولت تایوان، در صورت حمله نظامی چین به کشورشان، از خود دفاع خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه فایننشال‌تایمز نیز، روز دوشنبه هفته گذشته، خبر سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان را در چنین وضعیتی منتشر کرد.

در پیوند با این موضوع، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه گذشته گفت قصد دارد تا پایان ماه جاری با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، دیدار کند؛ دیداری که، با توجه به اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر پلوسی به تایوان و واکنش جدی دولت چین به این موضوع، می‌تواند تلاشی باشد از سوی بایدن به‌منظور ایجاد تشکیک در درستی اطلاعات موجود در گزارش فایننشال‌تایمز.

بایدن همچنین در ارتباط با سفر پلوسی به تایوان به خبرنگارها گفت در حال حاضر ارتش ایالات متحده چنین اقدامی را خوب و مناسب ارزیابی نمی‌کند.

از سوی دیگر، کریستفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (FBI)، در ششم ژوییه و در جریان نشست مشترکی که با کن مک‌کالوم، رئیس آژانس داخلی و ضد جاسوسی بریتانیا (MI5)، داشت گفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد تا او را قانع کند انگیزه چین برای تصرف نظامی تایوان کاهش یافته است.

اما یک هفته پیش از این اظهارات ری، یکی از مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده گفته بود به‌نظر می‌رسد نشانه‌ای دال بر آن‌که رئیس جمهوری چین بخواهد دست به تصرف نظامی تایوان بزند وجود ندارد. با این‌وجود، آوریل هاینس، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، نظری متفاوت در این زمینه دارد.

هاینس در ماه مه ۲۰۲۲ به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود چین فعالانه در تلاش است تا ظرفیت‌های ارتش این کشور را به‌قدری بالا ببرد که بتواند تایوان را، ولو با وجود حمایت آمریکا از این کشور، تصرف کند. این مقام بلند پایه امنیتی ایالات متحده آمریکا همچنین اعتقاد داشت که تهدید شدن تایوان از سوی چین، خاصه در بازه زمانی سال جاری تا سال ۲۰۳۰، یک تهدید «حاد» است.

با این‌حال هاینس، در جریان سخنانش خطاب به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا، گفت همچنان مشخص نیست شی‌جین پینگ چه درس‌هایی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و همچنین کمک کشورهای غربی به‌ این کشور گرفته است. به‌گفته هاینز و اسکات بریر، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، ارزیابی رئیس جمهوری چین و حزب کمونیست این کشور از وقایع اوکراین بر رویکرد آن‌ها نسبت به تایوان تاثیرگذار خواهد بود.

از این منظر ری نیز در بخشی از سخنرانی‌اش در روز چهارشنبه، که پیش‌تر به آن اشاره شد، گفت امکان دارد چینی‌ها از تجربه روسیه در حمله به اوکراین درس‌هایی گرفته باشند و، به‌گفته او، به‌دنبال راه‌هایی می‌گردند تا اقتصادشان را در برابر تحریم‌های احتمالی آینده «عایق‌بندی» کنند.

بیشتر از جهان